Chatbots inzetten om de customer journey te optimaliseren

Chatbots zijn tegenwoordig op elk platform te vinden. Een chatbot is een op tekst gebaseerd dialoogsysteem dat gebruik maakt van artificial intelligence (AI). Een hele mond vol. Sinds de opkomst van Voice Search wordt de vraag naar chatbots steeds groter. Chatbots zullen veel groei doormaken als communicatiekanaal; in enkele jaren gaat de meeste online communicatie plaatsvinden tussen mens en robot. Daarmee gaan chatbots een steeds grotere rol spelen in de customer journey. Aangezien chatbots zichzelf steeds slimmer maken door middel van kunstmatige intelligentie is het van belang er op tijd mee te beginnen. Wil jij weten wat een chatbot voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees dan snel verder.

Chatbots inzetten als communicatiekanaal: de cijfers

Volgens de Customer Contact Radar van PeterConnects worden chatbots het minst gebruikt als communicatiemiddel, namelijk maar 10% van de communicatie is via een chatbot. In de toekomst verwacht PeterConnects wel dat de chatbot op nummer 3 staat van meest gebruikte communicatiemiddelen. Bij de stelling of het een positieve ontwikkeling voor klantcontact is, zijn de meningen sterk verdeeld.Volgens het DDMA onderzoek wordt er verwacht dat het kanaal chatbot flink gaat stijgen. 21% van de ondervraagde bedrijven zijn van plan om in 2019 gebruik te maken van chatbots inzetten, naast de 25% die het al gebruiken in 2018.

chatbot infographic

Marketingkansen voor chatbots

Hoe menselijker de chatbots zich voordoen, hoe meer kansen er worden gezien voor online marketing doeleinden. Chatbots kunnen gebruikt worden om groei in leads of sales te realiseren. Dit is bewezen tijdens de Dutch Search Awards. Het geeft je klanten een betere gebruikservaring waarbij ze 24/7 te woord gestaan worden, wat bijdraagt aan de algehele klantbeleving. Service is een grote onderscheidende factor tegenover de concurrenten. Alle vragen die aan een chatbot gesteld worden, worden opgeslagen en geven betere inzichten in de vragen vanuit de markt. De chatbots kunnen op meerdere platformen werkzaam zijn. Naast de eigen website is ook bijvoorbeeld Facebook Messenger een zeer populair platform.

Waarom nu?

Op dit moment worden chatbots nog als relatief ‘dom’ beschouwd, de communicatie lijkt meer op dat van een volwassene en een kind. Mensen gaan zich anders gedragen tegen robots, doordat de chatbots over het algemeen minder begrijpen en minder emoties tonen. Echter ziet de toekomst voor conversational experiences, oftewel chatbots, er beter uit. Ze maken zichzelf slimmer door kunstmatige intelligentie, ze leren van elk gesprek en moeten veel getraind worden door medewerkers. Alle inzichten die jouw bedrijf nu al kan opdoen en alles wat de chatbot kan leren, zal zorgen voor een streepje voor in de toekomst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *