ContentKing: de real-time SEO marketingtool voor 24/7 monitoring

ContentKing training bij Zeo, huis voor online marketing.

Om onze marketing kennis up-to-date te houden volgen wij bij Zeo regelmatig trainingen. Dit kan een sparringsessie zijn met Google over het optimaliseren van een Google Ads campagne, of een verdiepingstraining voor een marketingtool die we gebruiken. Zo ook afgelopen week. Vorige week hadden wij bij Zeo zo'n training voor de SEO-tool 'ContentKing´. Deze training kregen wij van niemand minder dan één van de oprichters zelf. We vertellen je er graag meer over.

Wat is ContentKing precies?

ContentKing is een online marketingprogramma voor real-time website monitoring. Het is één van de tools die wij gebruiken in ons strategisch advies naar onze klanten. De tool monitort de gehele website performance en analyseert onderdelen die belangrijk zijn voor de organische vindbaarheid (SEO). Het geeft daarnaast meldingen wanneer er iets mis gaat of gewijzigd is. Waarom wij fan zijn van ContentKing? Je leest het in deze blog.

Waarom zijn wij fan van deze online marketingtool?

Als online marketingbureau is het één van onze speerpunten om de website performance van onze klanten proactief te verbeteren. Dit doen wij met een variatie van marketingtools - die wij natuurlijk niet allemaal prijsgeven -, maar één van die tools is ContentKing. De tool helpt ons door eventuele problemen direct te identificeren en te verhelpen, nog voordat ze kunnen escaleren.

Voordelen van ContentKing:

- 24/7 real-time monitoring;
- Hoge mate van personalisatie door eigen segmenten aan te maken;
- Overzichtelijk dashboard met de belangrijkste pijnpunten;
- Geautomatiseerde reports en meldingen bij wijzigingen of fouten op de website;
- Tijdbesparend: de tool maakt het mogelijk om SEO werkzaamheden te bundelen;
- Loop je vast? Ze hebben een enorm goede en uitgebreide blog met relevante artikelen.

Onze SEO specialisten (ook wel; dé organische goeroes) waren al fan van deze real-time marketingtool door de gebruiksvriendelijkheid en veelomvattendheid ervan. Maar na de ContentKing training van afgelopen week is het een feit: ContentKing is onmisbaar in onze fullservice dienstverlening naar klanten. Dit zit voornamelijk in de overzichtelijkheid van de tool en de mogelijkheden om proactief te handelen. Hierdoor kunnen we eventuele ranking-daling voor onze klant te voorkomen. Fijn natuurlijk, deze proactieve fouten-speurtechnologie. Maar ContentKing doet meer dan het opsporen van fouten. Zo gebruiken we de tool bij Zeo om websites gebruiksvriendelijker te maken en SEO-proof.

SEO-proof?

Wil je dat een website online goed gevonden wordt door gebruikers? Dan moet je ervoor zorgen dat de website organisch geoptimaliseerd is. SEO (Search Engine Optimization) omvat het gehele proces van organische vindbaarheid: van de technische kant tot de content op de pagina zelf. Dit is misschien nog wat 'vaag'. Om het makkelijker te maken kunnen we dit verdelen in drie onderwerpen: vindbaarheid, social en techniek. Deze drie onderdelen komen terug in ContentKing.

Techniek

Dit is eigenlijk de eerste stap in het proces van organische vindbaarheid. Onder techniek verstaan we alle technische vereisten waar een website aan moet voldoen om indexeerbaar te zijn voor Google. Denk aan indexatie (follow, index), pagina's in meerdere talen (Href Language tags), sitemap of robots.txt files, paginasnelheid, etc. In ContentKing kun je per pagina zien of de juiste techniek aanwezig is en of dit voldoende of juist is geïmplementeerd. Is dit niet in orde? Dan zie je dit in een overzicht en kun je eenvoudig actie ondernemen.

Social

Je kunt content van de website delen op social door middel van Facebook of Twitter cards of microdata. Dit zorgt ook voor een betere online vindbaarheid. ContentKing kijkt per pagina of dit is ingesteld, en of alles goed gaat.

Vindbaarheid

Is de juiste techniek aanwezig voor de indexatie van Google? Check. Hoe zorg je er vervolgens voor dat de website niet alleen te indexeren is, maar ook nog eens goed gevonden wordt? Dit doe je onder andere met de metadata, paginatitels en schema markup.

ContentKing gebruiken in de praktijk

Even terug naar ContentKing. We weten nu globaal waar een website aan moet voldoen om goed vindbaar te zijn. Hoe kan ContentKing hierbij helpen? De grootste voordelen van ContentKing zijn misschien de overzichtelijke weergave en de real-time monitoring. Real-time monitoring betekent dat de hele site elk uur opnieuw door ContentKing wordt gemonitord. Eventuele website aanpassingen (of fouten) worden dus direct inzichtelijk. Enige SEO kennis of ervaring is handig wanneer je gebruik wilt maken van de tool. Geen ervaring of loop je vast? Geen zorgen, ContentKing heeft een tal van artikelen die alles haarfijn uitleggen.

ContentKing is daarnaast erg overzichtelijk. Je kunt zelf gemakkelijk segmenten aanmaken en meldingen ontvangen als er iets wijzigt. Zo kun je, afhankelijk van de website, segmenten aanmaken voor pagina's die voldoen aan bepaalde criteria. Hierbij kun je denken aan pagina's met veel bezoekers, pagina's met een slechte laadsnelheid of pagina's die onder een bepaalde categorie vallen (bijvoorbeeld: /blog/).

Voorbeeld: je hebt een webshop en verkoopt al je producten uit je online shop. Je kunt segmenten maken voor productpagina's of zogeheten 'money pages' (waardevolle pagina's) die bijvoorbeeld meer dan 2000 impressies hebben. Is één van die pagina's onbedoeld offline of wordt een titel per abuis aangepast? Dan kun je instellen dat je hier direct een melding van krijgt.

 Nadelen van ContentKing:

Naast de voordelen van de tool, zijn er ook wat beperkingen. De tool is erg fijn voor real-time monitoring, maar biedt niet de volledige inzicht in de organische situatie van een website. Om die reden gebruiken wij bij Zeo meerdere SEO marketingtools die elkaar goed aanvullen. Daarnaast betaal je voor het aantal pagina's die je wilt analyseren, dit kan dus erg oplopen wanneer je veel pagina's hebt of veel domeinen die je wilt monitoren.

Zelf aan de slag?

Wil je meer weten over ContentKing of ben je benieuwd hoe je de organische vindbaarheid van jouw website of merk kunt verbeteren? Neem dan contact op of vraag hieronder de gratis analyse aan. Onze analyse laat zien waar jouw kansen liggen op bewezen maar óók nieuwe kanalen. Samen bekijken wij jouw mogelijkheden om online te groeien. Vraag hier de gratis analyse aan en wij zoeken voor je uit hoe jij de concurrentie kan verslaan!