De kracht van review marketing


Het is makkelijker dan ooit om online je mening te geven. Vooral als we ontevreden zijn, laten we graag van ons horen. We schrijven van ons af om andere klanten te informeren over onze persoonlijke ervaring.

De recensies, ook wel reviews genoemd, worden in sommige gevallen voor interne verbeterslagen gebruikt. In de meeste gevallen willen bedrijven jouw mening over een bepaald product of dienst op hun eigen platform publiceren. Tegenwoordig is het een bekende en geaccepteerde manier om het vertrouwen van websitebezoekers te vergroten. 

Het kan zijn dat je al redelijk op de hoogte bent van het overtuigingsprincipe sociale bewijslast. Bezoekers die minder bekend zijn met jouw merk, zoeken bevestiging (bewijs) bij andere kopers over bepaalde producten of diensten. Volgens Frankwatching zijn mensen over het algemeen niet zeker maar willen dit wel graag zijn. We kijken naar anderen en volgen dit voorbeeld. Als meerdere mensen zeggen dat het goed is, dan zal het wel zo zijn toch? 

In de tijd van schreeuwende aanbiedingen en veelal generieke verkopers zijn reviews nog steeds hot & happening. Als je dus nog geen gebruik maakt van deze overtuigingstechniek, is het hoog tijd om ermee te beginnen. In dit artikel vind je een aantal slimme tips die je helpen om review marketing succesvol in te zetten. 

Recensies als bewijs van jouw kracht

Al langere tijd zijn recensies niet meer weg te denken tijdens het online winkelen. Vooral bij de producten of diensten in het hogere prijssegment zijn ze van groot belang. Eigenlijk zijn reviews een online hulpmiddel dat lijkt op mond-tot-mondreclame. Als we kijken naar de cijfers zien we dat reviews een krachtig medium zijn om potentiële kopers te overtuigen van een aankoop. 92% van de online shoppers zegt online reviews te raadplegen. 80% heeft zelfs evenveel vertrouwen in reviews als in persoonlijke aanbevelingen van bekenden. 

De kracht van reviews 

Als marketeer zet jij reviews natuurlijk het liefste in om de conversies op jouw website te verhogen. Daarnaast kunnen reviews ook een krachtig middel zijn voor de ranking in de zoekmachines. Hieronder lees je daar meer over. Vergeet daarnaast ook niet dat reviews een goede manier kunnen zijn om meer inzicht te krijgen in je kopers. De feedback die je van kopers krijgt, kun je meenemen bij de benadering van potentiële klanten.  
Het afleveren van een zo goed mogelijk product, dienst of service moet een doel op zich worden. De waardering zal hieruit vanzelf komen. Zoals uit het bovenstaande blijkt is niet iedereen gevoelig voor reviews. Websitebezoekers die in hogere mate gevoelig zijn voor reviews zijn bezoekers die jouw website voor de eerste keer bezoeken. Deze groep is vaak op zoek naar bevestiging. Een bezoeker die voor de vierde keer een aankoop wil doen bij dezelfde webshop, is een stuk minder gevoelig voor reviews. Hij is inmiddels al bekend met de shop. 

De mogelijkheden voor review marketing

Er zijn verschillende manieren om review marketing in te zetten voor jouw website. Hieronder bespreken we een aantal mogelijkheden die van toepassing kunnen zijn. Wij adviseren om een combinatie van de verschillende kanalen te gebruiken. Dit zorgt voor een optimaal bereik. Een bijkomend voordeel is dat reviews die je op je website integreert worden, binnen de resultaten van de zoekmachine verschijnen. Bijvoorbeeld in de vorm van rich snippets in Google. Dit zijn verrijkingen op de reguliere zoekresultaten. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de review sterren. Een bedrijf dat positieve review sterren heeft, zal eerder opvallen in de zoekresultaten. Daarnaast zal het vertrouwen van een potentiële koper in de webshop stijgen. Op deze manier dragen reviews ook nog eens bij aan een positieve SEO positie.

Waar zou jij eerder op klikken? Op de eerste of tweede advertentie?
review marketing

Facebook reviews
De grootste, kosteloze reviewsite is Facebook. Binnen het beoordelingssysteem kunnen jouw klanten, via hun persoonlijke titel, de waardering in sterren uitdrukken. Activeer jouw fanbase om je te waarderen. Dit kun je doen door dit simpelweg te vragen via een nieuwsbrief of tijdens een bestelling. Een recensie kan gegeven worden op een schaal van 1 tot 5. 

Review websites
Er zijn diverse platformen waarop jouw klanten een review kunnen achterlaten. Een paar van de bekendere partijen zijn Kiyoh, Trusted shops en Feedback Company. Deze websites zijn onafhankelijk en zijn vaak bekend bij het grote publiek. Een potentiële koper vertrouwt reviews via deze websites vaak eerder dan op de website van de verkopende partij zelf. Als verkoper kun je de reviews eenvoudig integreren in jouw site of shop.
Testimonials
Wellicht iets meer handmatig werk, maar des te persoonlijker. Bij testimonials kun je denken aan een interview met een tevreden klant in de vorm van een video. Of een uitgebreide online klantcase met quotes van de opdrachtgever. Dit wordt vooral gebruikt in de B2B markt. Het gaat vaak om gecompliceerde producten of diensten met een iets langere aankooptijd. 

Google Mijn bedrijf
Google zou Google niet zijn als ze geen een eigen waarderingssysteem zouden hebben. Als je als bedrijf een ‘Mijn bedrijf’ account hebt, kunnen jouw klanten hier reviews achterlaten. Deze worden, naast je openingstijden en routebeschrijving, in Google Search én in Maps weergegeven. Een goede manier om nóg beter op te vallen in de zoekresultaten. review-marketing

En nu?

Het belang van kwalitatieve reviews is je na het lezen van het bovenstaande hopelijk duidelijk geworden. Je hebt wellicht al een voorzichtige keuze gemaakt waar je deze reviews wilt genegeren én wilt tentoonstellen. Maar hoe krijg je jouw klanten nu zover een beoordeling in te vullen?Of klanten bereidt zijn een review achter te laten heeft onder andere met het onderstaande te maken;
  • Timing: Direct nadat een dienst of product is afgeleverd is de beste tijd om te vragen hoe de ervaring is geweest. De vuistregel is hierbij 24 uur.
  • Gemak: Of het nu consumenten of B2B klanten zijn, niemand zit te wachten op lange vragenlijsten. Zorg ervoor dat je vragen kort en krachtig zijn. Vermijd lange woorden en ingewikkelde zinnen. Vooringevulde velden en dropdown vragen zijn aan te raden om een vragenlijst overzichtelijk te houden. 
  • Persoonlijk: Zorg dat je jouw klanten persoonlijk benaderd met bijvoorbeeld een gepersonaliseerde mail en een unieke link naar een reviewformulier of reviewsite. In je benadering kun je een klant eerst bedankt voor de aankoop. Benoemd vervolgens het nut van de recensie voor de klant én voor jou als verkoper. 
  • Beloning: Nederlanders houden van gratis! Afhankelijk van jouw branche en klantenbestand kun je er voor kiezen om klanten die een online beoordelen schrijven te belonen met een kortingscode, cadeautje of voucher.
Om het vertrouwen van nieuwe websitebezoekers (die reviews lezen) te verhogen kun je een aantal dingen doen. 
  • Vermeld een datum bij de reviews. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van de review. De reviews zonder datum kunnen inmiddels verouderd zijn omdat bijvoorbeeld het aanbod is veranderd. 
  • Voeg de afzender toe. Dit is de naam van de persoon die de review heeft geschreven. Een naam verhoogt het vertrouwen omdat dit er menselijker uitziet. 
  • Doe iets met de reviews. Niet alleen intern maar ook naar buiten toe. Als redactie kun je reageren op een review. Niet alleen op de goede reviews, juist op de minder positieve reviews kun je reageren om hier alsnog een positieve draai aan te geven. Wees in ieder altijd begripvol en beleefd. Vergeet niet dat reacties altijd openbaar zichtbaar zijn. 

Fake reviews


Als je als webshop nog maar weinig recensies hebt, kan het verleidelijk zijn om (positieve) reviews te laten schrijven. Er zijn bedrijven die flink verdienen met het schrijven van reviews. Wij raden je te allen tijden af om reviews te faken. Lezers laten zich niet zomaar in de maling nemen. Neppe reviews worden sneller opgemerkt dan je denkt. Als een potentiële koper het gevoel heeft dat je reviews nep zijn, zakt het vertrouwen naar een dieptepunt. Een potentiële koper zoekt zijn producten dan liever elders. 

Meer weten?
Wil je meer weten over het opstarten van review marketing? Of wil je advies van onze consultants over het implementeren van jouw beoordelingen via verschillende kanalen? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt ons mailen of bel even naar 030 711 55 55. Een kop koffie staat altijd voor je klaar.