DMP - Maak jij al gebruik van een DMP?

Wat is een DMP?
Vandaag de dag vergaren we met z'n allen enorm veel data. Deze data brengen ons nieuwe inzichten. De nieuwe inzichten zetten we om in acties. En de acties genereren hetgeen waar het uiteindelijk allemaal om draait: inkomsten. Belangrijk dus dat we goed gebruik maken van deze data.

DMP is de afkorting voor een Data Management Platform. Een platform dat bedrijven in staat stelt om gegevens over hun gebruikers te verzamelen. Het is een systeem waar adverteerders de first-* en third party** data kunnen opslaan. Dit in combinatie met de data die verzameld wordt via verschillende communicatiekanalen. Daarbij geeft een DMP de online marketeer een troef in handen om efficiënt online marketing campagnes te managen op diverse kanalen. Ook biedt het de mogelijkheid om anonieme profielen op te bouwen in aanloop naar conversie en klantloyaliteit.

Is een DMP gunstig voor mij?
Helaas is een DMP niet voor alle bedrijven een verstandige investering. De keuze voor een DMP hangt samen met:

  • De positie op de digitale transformatie ladder. In andere woorden, hoe ver ben je binnen je Digitale Transformatie? Wanneer je pas de eerste stappen maakt van one - to many marketing naar one-to-one marketing dan is het advies om eerst succes te behalen met de audience-segmentatie van Facebook en Google.
  • Wil je een DMP voor je kanalen van nu of in de toekomst?
  • De doelgroep, het budget en de grote van het bedrijf. De ROI van een DMP hangt namelijk af van je winstmarge, koopfrequentie en je gewenste gedragsverandering van je consument.
  • Wat wil je er mee bereiken? En hoe belangrijk is ownership van de data voor jou?

Iedere bouwer heeft een andere achtergrond en belangen bij het systeem. De één komt uit de Customer Relationship Management (CRM) hoek en de ander uit een programmatic display en video advertising kant. Wanneer jouw bedrijf meer focus legt op CRM en bijvoorbeeld e-mail marketing als één van de belangrijkste kanalen ziet, dan is het logischer om het CRM als uitgangspunt te nemen voor personalisatie.

Welke DMP’s zijn er?
De Nederlandse DMP’s die aantrekkelijk kunnen zijn voor jouw bedrijf zijn: Datatrics, Relay42, Squeezely, Tealium, Blueconic, Krux, Oracle DMP en IgnitionOne.

Datatrics is een voorbeeld van een DMP die jouw business naar een hoger niveau tilt op het gebied van personalisatie. Door middel van hun algoritme identificeren, leren en converteren ze je bezoekers en klanten. Dit platform geeft je met gemak een koppeling naar 120 verschillende kanalen. Alles staat of valt bij het creëren van meer omzet met je data driven customer journeys die relevant zijn.

Wat zijn de valkuilen van een DMP?

  • Niet alle cookies kunnen gematched worden. Hierdoor blijven veel consumenten unknown en is het niet realiseerbaar om het profiel te koppelen aan alle marketingkanalen.
  • Walled Gardens: Meerdere kanalen passen al veel personalisatie toe (denk aan Facebook) en dan heeft een DMP mindere toevoeging dan bij bijvoorbeeld een Display en videokanaal. In andere woorden de mogelijkheden van de DMP kunnen worden beperkt door het marketingkanaal. Zoek dit dus goed uit.
  • Een DMP is een versterker van de targeting mogelijkheden en niet een tool om direct media in te kopen.
  • Enkele kanalen staan de DMP tags die meegeleverd worden met een impressie niet toe. Hierdoor wordt er geen data opgeslagen in de DMP.

Hoe beinvloed de ACM leidraad van online misleiding een DMP?
Het ACM heeft op 11 februari 2020 de leidraad bescherming van de online consument naar buiten gebracht. Hier leggen ze de grenzen uit wanneer met behulp van online marketing het niet ´verleiden van de consument´ is maar ´misleiden´. De reden hiervoor is dat de digitale vooruitgang ook consumenten risico’s met zich mee brengt. De risico’s worden besproken in 11 thema’s. Eén van die thema’s heeft met name veel betrekking op de DMP: “Personalisering”. Je moet duidelijk toelichten dat de gepresenteerde prijs bijvoorbeeld een gepersonaliseerde prijs is. Deze prijs is samengesteld met de data die het bedrijf over de consument heeft. Hierbij is ook van belang dat je uitlegt hoe dit is gebeurt. In andere woorden, jij als bedrijf hebt de verantwoordelijkheid voor het gebruik van die data.

Ons advies voordat je start met het DMP:

    • Zorg dat je keuze voor de DMP door middel van de werkwijze van de DMP technologische specificaties, service en de filosofie aansluit bij je organisatie.
    • Maak iemand in je bedrijf verantwoordelijk en uitvoerend voor het DMP. Niet genoeg kennis om het uit te voeren? Maak dan gebruik van een extern bureau.
    • Stel doelen op die met het gebruik van de DMP bereikt kunnen worden en maak het meetbaar. Zo kan je succes achterhalen.
    • Betrek ook andere relevante afdelingen bij het project. Denk hierbij aan Legal en IT. Het belang van Legal is dat door de aangescherpte regels van het ACM leidraad er gauw een fout gemaakt kan worden in welke data vergaart mag worden en hoe. IT heeft een belangrijke rol op gebied van het koppelen van de verschillende databases met elkaar.

Benieuwd naar waar jouw mogelijkheden liggen om online te groeien? En wil je meer geld verdienen onderaan de streep? Onze analyse laat zien waar jouw kansen liggen op bewezen maar óók nieuwe kanalen. Vraag hier de gratis analyse aan en wij zoeken voor je uit hoe jij de concurrentie kan verslaan!

* First party is data dat voortkomt uit je eigen systemen. Het zijn dus alle gegevens die jij over je klanten en bezoekers van je site hebt verzamelt door de jaren heen.
** Third party data is data die je kunt kopen bij third-party data providers. Je kunt met dit soort data enorm veel leren van het gedrag van je doelgroep.

Offerte aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.