Featured Snippets – 8 tips voor jouw uitgelichte fragment

Wat zijn featured snippets?

Een Featured Snippet is de 0 positie in Google. Je staat dan onder de betaalde advertenties, maar bovenaan de organische zoekresultaten. De Nederlandse vertaling van een featured snippet is een ‘uitgelicht fragment’. Een stuk uit jouw blog of van jouw webpagina staat dan uitgelicht in Google. Featured snippets geven antwoord op een vraag die wordt gesteld in Google. Wil jij ook uitgelicht worden in Google? Wij leggen je graag uit hoe je dit doet. Hieronder alvast 8 tips om je post te optimaliseren voor de featured snippets in Google. 

Hoe krijg ik een featured snippet?

Een featured snippet is dus een uitgelicht fragment in Google; het geeft antwoord op een door de zoeker gestelde vraag. Deze vraag begint vaak met: wie, wat, waarom, hoe, waar, welke en wanneer. Dit betekent dat je niet met de organische resultaten, of de betaalde advertenties, op nummer één hoeft te staan om uitgelicht te worden. Het algoritme van Google haalt uit de zoekresultaten op de eerste pagina een featured snippet wanneer deze antwoord geeft op een gestelde vraag.Een featured snippet kan op verschillende manieren worden uitgelicht. De bekendste is een blok tekst die als antwoord fungeert op een gestelde vraag in Google. Maar wist je dat er ook andere featured snippets mogelijk zijn?

Paragraaf

Een paragraaf is de meest voorkomende featured snippet. Vaak wordt zo’n blok met tekst samen met een uitgelichte afbeelding getoond. De tekst geeft direct antwoord op de gestelde vraag en is meestal dikgedrukt. 

Lijst

Een lijst, of een opsomming, wordt ook vaak weergegeven in de featured snippet. Dit kan een stappenplan zijn, of een top 10, maar ook 5 tips of een lijst met ingrediënten voor een recept bijvoorbeeld.

Tabel of grafiek

Het gebeurt ook wel eens dat een antwoord weergegeven wordt als een tabel of grafiek. Denk bijvoorbeeld aan de wisselkoers van de Euro. 

Youtube

Zelfs Youtube wordt erbij betrokken! Google kan een Youtube video weergeven die antwoord geeft op de gestelde vraag. Je wordt zelfs direct naar het gedeelte in de video gestuurd waar het antwoord wordt gegeven. Cool hè? 

Zijn featured snippets waardevol?

Sommige mensen zijn bang dat featured snippets voor minder traffic zorgen. Doordat de organische zoekresultaten verder naar beneden zijn gedrukt, het antwoord al uitgelicht is, hebben mensen geen reden meer om door te klikken, toch? Wij vinden van niet! Het is namelijk een nieuwe kans om je bedrijf of merk uit te lichten.Met de opkomst van voice search worden featured snippets nog belangrijker. Google Assistant maakt namelijk ook gebruik van featured snippets om antwoord te geven op een gestelde vraag.De featured snippet zorgt ervoor dat de lezer geprikkeld raakt en meer te weten wil komen. Vervolgens klikken ze op de link naar jouw website om er meer over te lezen. Wil jij weten of featured snippets waardevol zijn voor jouw bedrijf? Bel ons vandaag nog: 030 711 5555.

Onze 8 tips voor featured snippets

Zoals beloofd hebben we een aantal tips voor je om te zorgen dat jouw post geoptimaliseerd is voor featured snippets in Google.

1. Het begint bij een sterke SEO

Je kan er tegenwoordig niet meer omheen. Een sterke webpagina of post begint bij een sterke SEO. Als je wilt dat een deel van jouw post uitgelicht wordt als een featured snippet moet je in ieder geval op de eerste pagina van de organische zoekresultaten staan. 

2. En een goede titel

Of eigenlijk beter gezegd een goede vraag. Featured snippets hebben vaak dezelfde paginatitel als de vraag die gesteld is. Zorg dat door de tekst en titels vragen verweven zitten die gesteld kunnen worden over het onderwerp waarvoor je schrijft. 

3. Opmaak & structuur

Het is belangrijk dat het artikel of de webpagina een gestructureerde opmaak heeft. Je wil namelijk op de juiste vragen gevonden worden. Onze marketeers zorgen bijvoorbeeld vaak voor een relevante opsomming of een tabel in het artikel. 

4. Speel in op vragen met je featured snippet

Voordat onze marketeers aan het werk gaan met een webpagina of blogartikel doen ze een uitgebreid keyword onderzoek. Dit kan je ook met vragen rondom het onderwerp doen. Wat wordt vaak gevraagd? Zorg dat een aantal van deze vragen letterlijk in je artikel staan!

5. Kort maar krachtig

Een uitgelichte paragraaf op Google is niet langer dan 50 woorden. Daarom is het belangrijk om met zo min mogelijk woorden zoveel mogelijk te zeggen. Houd het kort maar krachtig.

6. Meer traffic genereren via featured snippets

Of een featured snippet meer traffic genereert voor je website, daar zijn de meningen nog over verdeeld. Wij vinden van wel. Sterker nog, uit een onderzoek van Hubspot wordt duidelijk dat featured snippets een 2x hogere klik frequentie hebben. 

7. HTML

Kan je door middel van een simpele, consistente HTML je blog optimaliseren voor featured snippets? Jazeker! Je kan zelfs heel erg veel achter de schermen doen om te zorgen dat jouw stukje uitgelicht wordt als featured snippet. Neem contact op met één van onze consultants, zij vertellen je hier graag met plezier meer over. 

8. Google bedrijfsprofiel

Ieder bedrijf heeft een Google bedrijfsprofiel. Het is dan geen featured snippet, maar het wordt wel bovenaan de zoekresultaten weergegeven. Tegenwoordig op een laptop/desktop ook wel aan de zijkant in een infobox. Dit heeft een Knowledge Graph. Zorg daarom dat jouw bedrijf door Google geverifieerd is en optimaliseer jouw Google bedrijfsprofiel.  

Meer weten over featured snippets voor jouw bedrijf? 

Benieuwd naar waar jouw mogelijkheden liggen om online te groeien? En wil je meer geld verdienen onderaan de streep? Onze analyse laat zien waar jouw kansen liggen op bewezen maar óók nieuwe kanalen. Vraag hier de gratis analyse aan en wij zoeken voor je uit hoe jij de concurrentie kan verslaan! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *