Van generatie Z tot babyboomers. Wat kenmerkt ze en hoe bereik je ze?

Als je het internet mag geloven, zijn alle generaties in hokjes te stoppen. Dit is natuurlijk niet zo, maar sommige gedragingen zijn bij de grote meerderheid unaniem en hierdoor kunnen merken beter inspelen op de diverse generaties. Laat in ieder geval los dat alle millennials van reizen houden of dat alle digitieners de jaren 80 helemaal geweldig vinden. Je kan niet een bepaalde interesse aan een gehele generatie toekennen. Wil jij weten hoe de generaties te bereiken zijn en wat de grote meerderheid kenmerkt? Lees het hier in onze blogpost.

Generatie Z

Dit is de jongste generatie, ook wel digitieners genoemd, en zijn geboren tussen 2000 en 2015. Deze generatie beschouwt het opdoen van ervaringen belangrijker dan het hebben van materiele spullen. Generatie Z is erg zuinig en bewust met geld. In de perceptie van deze generatie staat succes gelijk aan het hebben van geld. Daarnaast is deze generatie de eerste generatie die geen tijd zonder internet kent. Hierdoor zijn ze erg bewust van hun online imago en besteden hier veel tijd en aandacht aan.Door de vele uren die de jongeren op het internet en social media doorbrengen, is voor hen interactie en echtheid heel belangrijk bij de merkbeleving. Om deze generatie te bereiken kun je het beste gebruik maken van Instagram of Snapchat en influencers inzetten. Generatie Z heeft maar een aandachtsboog van 8 seconden, dat is korter dan de voorgaande generaties.

Generatie Y

Deze generatie, ook wel millennials genoemd, is geboren tussen 1985 en 2000. Ook bij deze generatie worden ervaringen belangrijker gevonden dan spullen. De nadruk ligt nog meer op bijzondere ervaringen, dit beschouwt de generatie ook als een vorm succes hebben. Hierdoor is goede storytelling aantrekkelijk voor de millennials. Deze generatie is voornamelijk te vinden op Instagram en Facebook, daarnaast zitten ze regelmatig op Snapchat. Zorg wel voor branded content, er wordt namelijk door generatie Y het vaakst gezegd dat zij zich storen aan reclame-uitingen.

Generatie X en de pragmatische generatie

Deze twee generaties, geboren tussen 1955 en 1985, zijn sinds korte tijd ook intensiever actief op social media. Deze generaties, inmiddels grotendeels bestaande uit vijftigplussers, zijn voornamelijk actief op Facebook. Ze nemen de tijd om te Facebooken en grondig hun tijdlijn door te lezen, dit is wel anders bij de jongere generaties die meer multitasken en de content scannen. Naast het gebruik van Facebook, is een groei te zien in het gebruik van Pinterest. Sinds korte tijd is het mogelijk in Nederland om te adverteren via Pinterest, lees hier hoe dat in z’n werkt gaat.

Babyboomers

Deze generatie is geboren tussen 1940 en 1955, en is de generatie met het meeste geld. Daarnaast is de Nederlandse bevolking erg aan het vergrijzen, waardoor deze doelgroep groot is en interessant kan zijn voor jouw merk. Engelse taalbeheersing is in deze generatie nog niet vanzelfsprekend, zorg dus voor Nederlandstalige advertenties. Deze generatie maakt over het algemeen alleen gebruik van Facebook. Ook deze generatie neemt de tijd om te Facebooken en ziet dit moment als ontspanning.Wil je een keer sparren over de verschillende vormen van content die aansluiten bij jouw doelgroep? Neem dan contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *