Profiteer jij al van de opkomst van marketplaces?

Vandaag de dag kiezen steeds meer consumenten voor marketplaces vanwege hun gebruiksgemak. Online winkelen bespaart hen niet alleen een ritje naar de winkel. Het biedt ook de mogelijkheid om verschillende producten en diensten op één plaats met elkaar te vergelijken (zonder van de ene site naar de andere site te hoeven springen).
 
Er zijn momenteel zoveel marketplaces en dus zoveel mogelijkheden om je producten op te verkopen (naast je webshop). Wereldwijd maar ook binnen Nederland zijn er enkele populaire marketplaces waar je als bedrijf producten op kunt aanbieden. Maar hoe kun je als webshop profiteren van de opkomst van deze online marktplaatsen? Voordat we hier verder op ingaan is het belangrijk te weten wat we onder marketplaces verstaan. In deze blog vertellen we je er graag meer over.
 
Consumenten kiezen voor marktplaatsen vanwege hun gebruiksgemak. Terwijl online winkelen consumenten bespaart op een reis naar de winkel, stellen marktplaatsen gebruikers in staat om vergelijkbare producten en diensten van verschillende verkopers allemaal op één plaats te vergelijken, in plaats van van van de ene naar de andere site te springen.
 

Marketplaces

Onder marketplaces verstaan we platformen waar meerdere leveranciers hun producten op kunnen aanbieden. De transacties en logistieke service worden vaak door de platformen verwerkt en aangeboden. De meest bekende en grote Marketplaces in Nederland zijn Amazon, Bol.com en Marktplaats. Binnen deze platformen heeft de consument een ruim assortiment met concurrerende prijzen. Ook is het zo dat in Nederland 73% van de online consumenten de zoektocht begint bij een marketplace.
 

Het bereik van Marketplaces

Het grote bereik van de marketplaces is voor veel partijen aantrekkelijk. Er is zelfs de verwachting dat er een doorgroei komt tot maar liefst 40% van de retailmarkt. Neem Bol.com. Hier is een gemiddelde verkoop groei van 70% (NL) tot 120% (BE) t.o.v. een jaar geleden. Veel van deze bedrijven hebben profijt van de marketplaces. Ze zien het als een extra verkooppunt en een mogelijkheid voor een hogere zichtbaarheid. Dit geldt voor zowel de B2B- als B2C-sector.
 
Als B2B bedrijf loop je het risico dat retailers niet tevreden zijn met jouw verkoop op een marketplace. Je kunt de overweging maken om alleen speciale producten aan te bieden die retailers niet kopen. Een andere optie is om aan de hand van een sterke marketingmix de brand awareness te vergroten. Om zo meer traffic te genereren naar de offline winkels van je retailers. Uit onderzoek blijkt dat 51% van de Nederlanders weleens gebruik maakt van Bol.com om zo informatie over het product te winnen. Vervolgens kopen ze het product in de winkel.
 
Naast de brand awareness binnen de marketplace kan ook het social media kanaal gebruikt worden om andere kanalen te versterken. Echter, dit kan alleen wanneer er een sterke online marketing strategie aanwezig is.
 
Daarnaast ligt er de uitdaging voor B2B bedrijven om direct to consumer (B2C) te verkopen. In plaats van zich alleen te richten op leveranciers. De hoeveelheden per bestelling, verwachtingen, expertise, logistiek en service zijn verschillend. Dit kost tijd om dit goed in te richten en te onderhouden. Toch bieden enkele marketplaces, zoals Bol.com, diensten aan op het gebied van logistiek en service. Echter, het nadeel hiervan is dat je inlevert op je marge.
 

Verkopen via marketplaces

Maak voor jezelf een keuze of de kosten niet opwegen tegen de marge die je overhoudt. Houdt hierbij rekening met het feit dat je voor enkele marketplaces pas betaald wanneer een bestelling verkocht en verwerkt is. In de meeste gevallen vragen ze een bemiddelingsbijdrage (vast bedrag + percentage).
 
Voorafgaand en tijdens dit onderzoek dien je te onderzoeken of je doelgroep zich bevindt op de marketplace. Wanneer dit tegenvalt is het beter om naar een alternatief te kijken en/of voor een andere insteek te kiezen zoals brand awareness.
Dit kan worden gezien als een nadeel. Jouw producten staan direct naast die van de concurrent, die mogelijk een meer aantrekkelijke prijs kunnen bieden dan jij.
Het onderscheiden van je product op de marketplaces is gelimiteerd. De reden is dat de marketplaces geen zeggenschap geven over hoe de producten worden gepresenteerd. Amazon biedt je daarentegen wel de mogelijkheid om gedetailleerde informatie te bieden aan je doelgroep. Hierdoor kan je ondanks de prijsconcurrentie je merk goed onderscheiden.
 
Wanneer de marketplace is bepaald en de set-up is gestart. Dient er goed over een marketingstrategie te worden nagedacht. Dit om zo de budgetten, KPI’s en tools te bepalen voor nu en in de toekomst. Een tool die je binnen Bol.com kunt gebruiken voor adverteren is Mabaya. Dit biedt bedrijven zonder eigen website en/of landingspagina de mogelijkheid om te adverteren en data te verzamelen. Wanneer je wel een website tot je beschikking hebt kun je uiteraard hier alle data inzien.
Een online marketing strategie die aansluit bij je doelgroep en de marketplace is essentieel om succes te behalen en onderaan de streep geld te verdienen.
 

Marketplaces iets voor jou?

Wil je succesvol zijn binnen Marketplaces? Wacht dan niet te lang en laten we samen jouw mogelijkheden verkennen. Voordat we beginnen, bepalen we wat je kansen en potentiële bedreigingen zijn en hoe we daarmee om moeten gaan.
 
We kijken welke directe actieve concurrenten zich in de gewenste markt bevinden, of je producten al verkocht zijn en bespreken we de ideale prijsstrategie die jij kunt gebruiken. Dit doen we op basis van een lijst van beschikbare marktplaatsen in Nederland, België en Duitsland.
 
Wij onderzoeken jouw mogelijkheden binnen enkele van deze marktplaatsen. Benieuwd naar de volledige versie van de lijst? Neem dan contact met ons op en laten we een videogesprek opzetten. Dan kunnen we de zaken doorspreken.

Offerte aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.