Met deze tips en de mobile first index scoort jouw webpagina hoog in Google.

Technologie ontwikkelt zich razendsnel en nieuwe marketingtermen vliegen je om de oren. De eeuw van de technologische innovatie, waar de technologie alweer achterhaald is wanneer je er net van gehoord hebt.  In de jaren 90 konden de meeste mensen zich niet voorstellen dat ze de hele dag bereikbaar kon zijn door middel van een mobiele telefoon. De mensen deden nogal lacherig over het feit dat hen gevraagd werd of ze een mobiel zouden willen gebruiken. Maar hey, het is de 21e eeuw en tijden veranderen sneller dan ooit! Niemand kan zich nu nog een leven zonder telefoon voorstellen en hier weten bedrijven maar al te goed op in te spelen. Mobiel verkeer is zelfs de belangrijkste verkeersbron geworden. Naast een mobiele website hebben, wat een vereiste is, is ‘Mobile First’ een strategie geworden dat ingezet kan worden binnen webdesign. In deze blog lees je wat het begrip precies inhoudt en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. 

Wat is mobile first nou precies?  

Eenvoudig gezegd: de mobiele website is het uitgangspunt voor het websiteontwerp. Dit is dus anders dan een responsive website, waar op elk device dezelfde weergave wordt getoond. Dus bij het maken van een nieuwe website is er als eerste een design van de mobiele website gemaakt. Het hoofddoel is gebruikersgemak en gebruikerservaring voorop te stellen. Normaliter hebben apps een betere user experience (UX) dan mobiele websites. Met de mobile first strategie, kun je een mobiele website bouwen die aanvoelt als een mobiele app. Dit wordt in jargon ook wel een progressive web app (PWA) genoemd.  

Progressive web app 

Een progressive web app biedt veel voordelenEen PWA is de belangrijkste technologie op het gebied van een mobile first strategie. Ten eerste, je wilt bepaalde informatie opzoeken op een website en je wordt doorverwezen naar een app. Omslachtig, toch? De drempel om een app te downloaden is hoger: het kost tijd, moeite en bovenal geheugen op de overvolle smartphone van de gebruiker. Bij een PWA is dit verleden tijd en kun je vanuit de browser een UX hebben wat aanvoelt als een app. Een PWA kent geen updates, is enorm goed beveiligd en heeft ook nog eens een snellere laadtijd dan de meeste apps. Voor de marketingmanager die iets in de backend content wil toevoegen, zijn aanpassingen eenvoudig te realiseren. Een ander bijkomend voordeel voor de gebruikerservaring is wanneer er ingelogd wordt door een gebruiker, de pagina gepersonaliseerd kan worden. Dit kan op basis van persoonlijke voorkeuren en interesses die worden opgeslagen door middel van cookies. Dit gegeven wordt door de gebruiker geassocieerd met een appDaarnaast kan de gebruiker een snelkoppeling maken op de homescreen van de mobiele telefoon. Via een PWA kunnen offline notificaties binnenkomen.  Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn; zoveel voordelen, maar wat zijn de addertjes onder het gras? Het enige wat de meeste bedrijven nu nog weerhoudt is dat Apple niet zo snel inspeelt op deze ontwikkeling. Hierdoor werken niet alle functionaliteiten van PWA optimaal. Op Android telefoons werkt dit een stuk beter. Hierdoor blijft het interessant, aangezien Android in 2018 een marktaandeel van 85,9% heeft. Een ander nadeel is dat er bij een PWA geen gebruik gemaakt kan worden van Bluetooth of Near Field Communications (NFC).

De Google mobile first index 

Niet alleen voor UX is het belangrijk dat de mobile first strategie wordt toegepast. Voor zoekgigant Google worden mobiel vriendelijke websites ook belangrijker. Google indexeert websites op een aantal aspecten waarmee de ranking in de zoekmachine bepaald wordt. Wanneer de mobiele website slecht scoort op UX, zal de website minder hoog in de zoekresultaten staan. Via deze link kun je testen hoe mobielvriendelijk jouw bedrijfspagina is. Dit is een officiële tool van Google Search Console 

Op welke factoren baseert Google de ranking? 

De positie in de zoekmachine is afhankelijk van honderden factoren, ook factoren waar je geen invloed op hebt. Maar de factoren waar je wel invloed op hebt is
  • De content;
  • De mate van linkbuilding;
  • Het technische gedeelte. Dit gaat over de laadsnelheid, beveiliging van de website door een SSL certificaat (HTTPS://...);
  • De structured data op de website;
  • De strategie van de mobile first index
Content is alle inhoud op de website. Hieronder vallen teksten, video's en afbeeldingen. Google bekijkt of de content uniek is en gebruik is van SEO optimalisatie. Bij de mate van linkbuilding wordt er gekeken naar het aantal verwijzen naar jouw website. Wanneer er veel ‘broken links’ op een website aanwezig zijn, oftewel links zonder bestemming, wordt de webpagina lager geïndexeerd in de Google Search Index. Heb je het idee dat jouw webpagina helemaal niet in de zoekresultaten staatCheck even of je website niet per ongeluk op ‘niet indexeren’ staat. In onze blogpost uit 2018 staan meer tips om de mobile first indexering van Google toe te passen en de webpagina te optimaliseren.  

Wat kan Zeo voor jouw bedrijf betekenen? 

Zeo is het huis voor online marketing en webdevelopmentBij ons zit een heel team klaar om jouw website zo vindbaar én zichtbaar mogelijk te maken. Het web development team kan jou helpen met de User Experience, het design en de technische factoren van de Google indexering. Ons online marketingteam heeft SEO specialisten die goed op de hoogte zijn van alle ins- en outs van de mobile first index. Onze professionals vertellen je er graag meer over. Loop eens binnen of neem contact op! Bij Zeo hebben we aandacht voor jou als individu en voor jou als merk.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *