Pinterest als digitaal prikbord voor bedrijven

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en zeker ook niet meer uit de wereld van online marketing. De verschillende platformen worden gebruikt voor talloze marketingdoeleinden, zoals: naamsbekendheid vergroten, online reputatiemanagement en het beïnvloeden van zoekmachine ranking. Ondanks het veelvoudige gebruik van social media door bedrijven, wordt de focus vaak gelegd op de grotere spelers zoals Facebook, YouTube en Instagram. Naast de bekendere platforms biedt het digitale prikbord Pinterest ook veel kansen voor de zakelijke markt. We vertellen je in deze blogpost graag meer over het gebruik van Pinterest voor bedrijven.

Pinterest in een notendop

Pinterest kun je zien als een online prikbord. Het sociale platform bestaat sinds 2010 en heeft inmiddels 300 miljoen gebruikers wereldwijd. In Nederland gebruiken maar liefst 3,5 miljoen mensen deze gratis dienst. Het sociale medium is het best te omschrijven als een visuele zoekmachine, omdat je hier voornamelijk foto’s, plaatjes en infographics kunt vinden. Gebruikers laten zich visueel inspireren en achter de afbeeldingen is een directe link naar de originele site gekoppeld. De gebruikers kunnen deze plaatjes ‘pinnen’ op hun persoonlijke (prik-)bord, waarmee ze het in verschillende mappen kunnen opslaan. Deze borden kunnen privé of openbaar bewaard worden. Wist je dat er momenteel 200 biljoen pins worden bewaard door gebruikers? Pinterest is een zeer sterk middel om bezoekers naar de website te krijgen. Op Pinterest gaat het namelijk niet alleen om het plaatje, maar juist om alle informatie die er achter de afbeelding te vinden is.

De kansen voor de zakelijke markt

Op Pinterest zijn veel creatieve ideeën te vinden, wat het voor B2C bedrijven aantrekkelijk maakt om de consument te inspireren met haar producten. Denk bijvoorbeeld aan de fashion industrie, die hier al geruime tijd dankbaar gebruik van maakt. Voor B2B bedrijven is Pinterest iets minder voor de hand liggend, maar kan het interessant zijn om infographics en informatieve blogs te delen. Zowel B2C als B2B bedrijven kunnen hun blogs posten op Pinterest met een aantrekkelijke verticale afbeelding, waar de bezoeker met één klik van de website verwijderd is. De bedrijven kunnen op deze manier meer traffic genereren op de bedrijfssite en het kan bijdragen aan een betere organische ranking. Het voordeel van Pinterest is dat een pin een levensduur heeft van 3,5 maanden in tegenstelling tot een Facebook bericht van gemiddeld een karige 3 uur. Daarnaast geeft een zakelijk Pinterest account toegang tot interessante statistieken, zoals het bereik, de impressies en de betrokkenheid van gebruikers. Goed om te weten dat er op dit moment geen kosten verbonden zijn aan het gebruik van het platform.

Adverteren op Pinterest

Sinds eind maart 2019 is het mogelijk om te adverteren op Pinterest. Pinterest advertising is bij uitstek geschikt voor het creëren van naamsbekendheid voor producten of merken. Zeker omdat dit platform met name gebruikt wordt voor het opdoen van inspiratie en ideeën. Dit doen gebruikers voor de meest uiteenlopende onderwerpen zoals woninginrichting, fashion, recepten, versiering, dieren en sport. Pinterest is dan ook zeer interessant voor adverteerders die producten heel gericht onder de aandacht willen brengen. Naast het creëren van naamsbekendheid kan Pinterest ook interessant zijn voor het genereren van traffic en zelf voor het genereren van conversies.

Adverteren kan via een Pinterest business account, welke is gekoppeld aan je bedrijfspagina. Binnen het account maak je een campagne en kies je een campagnedoelstelling (bijvoorbeeld merkherkenning of websiteverkeer). De doelstelling bepaalt mede het soort advertentie je kunt selecteren. Hierbij kun je denken aan een foto-, een carrousel-, een app- of videoadvertentie. Daarna stel je de targeting in. De targetingopties zijn vrij uitgebreid. Zo kun je verschillende doelgroeplijsten gebruiken, targeten op interesses, leeftijd en zoekwoorden. Dankzij het uitgebreide rapportage dashboard kun je de campagneresultaten inzien, het succes van de advertenties meten en meer inzicht in de doelgroep krijgen.

Pinterest en organische vindbaarheid

Wist je dat Pinterest eigenlijk een zoekmachine is en geen social media kanaal? Pinterest is, na Google en Youtube, één van de grootste zoekmachines. Je kunt je vindbaarheid dan ook verbeteren door onder andere het gebruik van de juiste zoekwoorden. Hiermee zorg je dat jouw doelgroep je kan vinden en dat je in de newsfeed terecht komt. Update je profiel met een aantrekkelijke omschrijving, geef je borden goede en pakkende titels, voeg passende categorieën toe aan borden en maak sterke bord- en pinbeschrijvingen met daarin de juiste focuszoekwoorden. Daarnaast volgt en indexeert Google alle pins van Pinterest. Dit doet Google door zowel de beschrijving, de afbeelding als de alt-tekst van de afbeelding te lezen. Wanneer Pinterest gebruikers jouw afbeelding ‘pinnen’, zijn dit verwijzingen naar je website. Op deze manier worden je producten onder meer gebruikers getoond.

Hogere conversie

Dat Pinterest meer traffic op de website genereert, is wel bekend. Consumenten die via Pinterest naar jouw bedrijfswebsite geleid worden, hebben grotere kans om te converteren. Volgens onderzoek wordt Pinterest gezien als een belangrijk onderdeel in het besluitvormingsproces van aankopen en ligt de gemiddelde orderwaarde en koopintentie hoger. Als de bezoeker doorverwezen wordt naar de link van de bedrijfswebsite is het belangrijk dat deze helemaal in orde is en meer informatie over de dienst of product bevat. Verder is het van groot belang dat er op deze pagina ook daadwerkelijk een conversie mogelijk is, zoals inschrijven voor een mailinglijst of het voltooien van een aankoop.Heb je vragen over de inzet van Pinterest binnen online marketing? Wij beantwoorden ze graag tijdens een vrijblijvend gesprek. Neem hiervoor even contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *