TikTok en Instagram Reels

In deze blog nemen we het nieuwe trendy kanaal TikTok en de relatief nieuwe functionaliteit Instagram Reels onder de loep.

Hoe hoger je klimt op de digitale ladder hoe meer keuzes er gemaakt moeten worden. Je strategie wordt niet alleen gecompliceerder, maar ook gedetailleerder én dus effectiever. Steeds beter leer jij je doelgroep kennen. Wie ze zijn, wat ze doen en waar hun interesses liggen. Al deze kennis neem je mee bij het maken van een keuze op welk sociaal media kanaal jouw bedrijf vindbaar en aanwezig moet zijn.

Ook binnen de gekozen sociale media kanalen ligt een strategie en moeten er blijvend keuzes gemaakt worden. Neem bijvoorbeeld het nieuwe trendy kanaal Tiktok en de relatief nieuwe functionaliteit Instagram Reels binnen Instagram. Zijn ze relevant voor jouw bedrijf? En wanneer je hiervoor kiest welke positie neem je dan aan? In onze blog vertellen we je er meer over.

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is een functionaliteit binnen Instagram waar je korte video’s (maximaal 15 seconden) kunt opnemen, editen en vervolgens plaatsen. Het is een creatieve tool die je kunt inzetten binnen je zakelijke Instagram account.

Binnen Instagram Reels kan je gebruik maken van Instagrams database voor muziek, filters en andere nieuwe features. De korte video´s die je hebt gemaakt deel je vervolgens in je Stories, tijdlijn of in explore (zo is je video zichtbaar voor gebruikers die jou nog niet volgen). Het voordeel hiervan is dat je niet ´from scratch´ hoeft te beginnen en al volgers hebt.

Wanneer is Instagram Reels interessant voor jouw bedrijf?

Natuurlijk is hierbij allereerst de vraag: ben je momenteel actief op Instagram? Is dit niet het geval bekijk dan hier de voor- en nadelen van Instagram voor bedrijven.
Of lees hier onze eerder blogpost over verkoop via Instagram. Ben je momenteel wel al actief op Instagram? Dan is belangrijk dat je jezelf afvraagt of de tijd, geld en moeite die je erin steekt onderaan de streep succes/winst oplevert.

Daarnaast raden wij aan altijd te onderzoeken of je gekozen sociaal media kanaal wel de plek is waar jouw doelgroep zich bevindt. Waarom zou je namelijk tijd en moeite in een platform stoppen als je doelgroep zich daar niet begeeft?

Vervolgens is het belangrijk om jezelf af te vragen wat je met Instagram Reels wilt bereiken? En of het daadwerkelijk bijdraagt aan je doel. Enkele doelen kunnen meer volgers, views en/of likes zijn. Wanneer je start met Instagram Reels; maak je doel dan zo concreet mogelijk. Dit zodat je je doel(en) altijd goed kunt meten.

Hoe maak je gebruik van Instagram Reels?

Binnen Instagram is momenteel al veel mogelijk zoals; stories, live en posts. Aan dit rijtje is momenteel Instagram Reels toegevoegd. Met je zakelijke account kun je nu ook korte video’s maken (maximaal 15 seconden) en delen in een nieuwe speciale feed op de ´Explore page´.  Net als TikTok biedt Instagram Reels je een set creatieve tools om leuke, boeiende korte video´s te maken. De Instagram Stories-video´s hebben veel gemeen van Instagram Reels. Toch hebben de makers er verschillende functies aan toegevoegd. Zo is een opmerkelijk verschil het delen van je video´s.

Met Instagram Stories kun je je berichten delen via een direct bericht of door het op je profiel te plaatsen. Het wordt niet aan je feed toegevoegd en het zal na 24 uur verdwijnen. Instagram Reels daarentegen kan je overal delen. Je kunt het delen als Story, direct bericht en je kan het plaatsen op je feed. Ook vind je hier een speciaal tabblad ´Reels´ in het menu Explore. Instagram Reels heeft dus ten opzichte van Stories een betere kans om een breder publiek te bereiken.

Wees relevant, creatief en stimuleer interactie om engagement te verhogen.
Een tactiek hiervoor is influencer marketing. Zorg dat de influencers een echte connectie hebben met je doelgroep om zo meer traffic via je instagram account naar je website te krijgen. Maak verder gebruik van hashtags om zichtbaar te zijn bij je gekozen trending topic. Reels kan je het beste zien als een onderdeel van je Instagram marketing strategie in plaats van een aparte strategie.

Wat is TikTok?

TikTok is een platform waarmee muziekvideo´s (tot 60 seconden) gemaakt en gedeeld kunnen worden. Het sociale media platform wordt veelal gebruikt en bekeken door jongeren tussen 13 - 23 jaar. De video´s komen op basis van je interesses en volgers op je feed terecht. De inhoud van de muziekvideo´s is vaak gebaseerd op challenges, dansjes, muziek, expectations vs reality en duet video’s. Ondersteunend aan de video´s is het gebruik van hashtags populair. Bij gebruik van trending hashtags zorg je voor meer zichtbaarheid binnen TikTok. Niet vergeten te gebruiken dus!

Wanneer is Tiktok interessant voor jouw bedrijf?

Als eerst moet je als bedrijf je afvragen of de TikTok gebruikers jouw doelgroep zijn.  Leent jouw merk en jouw boodschap zich voor het platform? Je kan namelijk geen specifieke doelgroepen selecteren en je boodschap is zichtbaar voor 4,5 miljoen gebruikers. De vraag is wil je dit als bedrijf? Eind 2020 is dit niet meer relevant doordat targeting mogelijk wordt gemaakt.

Mocht je doelgroep zich op TikTok begeven, bepaal dan wat je eruit wilt halen.
Het platform is zeer geschikt om brand awareness te creëren, maar biedt nog weinig mogelijkheden om meer sales te drijven. Dit komt onder andere doordat je geen directe link met je website kan maken. Een connectie met je socials, zoals Youtube en Instagram, kan daarentegen wel.

Hoe maak je gebruik van TikTok?

Momenteel is er binnen TikTok nog geen mogelijkheid om een bedrijfsaccount aan te maken. Echter, met een pro account kom je behoorlijk ver. Hiermee kan je statistieken verzamelen, zoals aantal video views, volgers, profielweergaven en jouw meest trending video’s etc.

Ook kan je met het account TikTok Ad Products gebruiken: Brand Takeover, Topview en In-feed video. Naast Ad products kan je als bedrijf ook influencer campagnes opzetten om zo je doelgroep te bereiken. Enkele bedrijven die TikTok gebruiken zijn: My Jewelry, Vice, Balr en Ajax. Interessant om eens te bekijken wat zij uit TikTok halen.

Instagram Reels vs. Tik Tok

Instagram Reels en TikTok hebben veel overeenkomsten, al is TikTok momenteel iets meer ontwikkeld dan Instagram Reels. TikTok heeft een langere filmmogelijkheid en meer (na)bewerk opties. Toch is Instagram Reels een inhaalslag aan het maken en kan dit zo veranderen. Beide zijn aantrekkelijk om in te zetten, maar kies ten alle tijde voor het platform die het beste aansluit bij je publiek.

Neem bijvoorbeeld fashion. Veel modebedrijven zijn aanwezig op Instagram, maken gebruik van influencers en hebben een goede basis aan volgers. De reden hiervoor is dat veel van de welbekende influencers namelijk gefocust zijn op de mode-industrie. Hierdoor zien hun volgers Instagram als de digitale inspiratiebron voor hun kledingkast. Voor de modebedrijven die op Instagram zitten zou Reels een mooie toevoeging zijn op de bestaande strategie. Zo kun je bijvoorbeeld met behulp van een korte video meer achter de schermen laten zien. Hiermee creëer je een band tussen jouw bedrijf en jouw volgers. Bij TikTok ligt de nadruk op fashion lager en is meer gefocust op challenges en duet video’s etc. Hierdoor is het mogelijk minder geschikt.

Kortom, de aansluiting met je doelgroep voor de keuze tussen Instagram Reels en TikTok is essentieel. Benieuwd naar waar jouw mogelijkheden liggen om online te groeien? En wil je meer geld verdienen onderaan de streep?
Wij bieden een gratis analyse aan. Onze analyse laat zien waar jouw kansen liggen op bewezen maar óók nieuwe kanalen. Vraag hier de gratis analyse aan en wij zoeken voor je uit hoe jij de concurrentie kan verslaan!

Offerte aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.