Geschreven door sjoerd op

Het zal je als fervent internetter niet verrassen: social media vervangen steeds meer de conventionele vormen van marketing. We lezen inmiddels massaal meer tweets en Facebook updates dan e-mail en zijn zelf ook druk aan het twitteren, hyven en facebooken over alles wat ons dagelijks bezighoudt. Ook blogs zijn populair. Niet alleen blogs over persoonlijke interesses maar ook zakelijke blogs zijn enorm in opkomst. En dat is niet vreemd.

Blogging for business

De ouderwetse push strategie is uit. De pull strategie is helemaal in. En relevantie is key.

Tegenwoordig kom je niet meer weg met het uitsturen van je boodschap in de hoop dat de massa het interessant vindt. Je publiek verwacht inmiddels meer van je. Ze zijn inmiddels een beetje e-mail moe en gaan zelf wel op zoek naar informatie die zij interessant vinden. Dat doen ze door de door hen interessant bevonden mensen en organisaties te volgen via de populaire social media.

Het publiek bepaalt welke informatie zij binnen haalt! Is je boodschap relevant genoeg, dan vindt deze een weg naar je doelgroep en met een beetje mazzel verspreidt je doelgroep deze boodschap vóór je.

Hoe bloggen voor SEO werkt (in een notendop)

Een bedrijf of organisatie blogt. Een bloglezer die geïnteresseerd is in je bedrijf of organisatie leest dit. Deze persoon vindt het interessant genoeg om te verspreiden, bijvoorbeeld via Twitter of Facebook.

Het bereik van je bericht groei hiermee. Indien je boodschap waardevol (lees: relevant) genoeg is en je doelgroep op de juiste manier prikkelt, is de kans aanwezig dat enkelen onder je doelgroep je bericht zullen herplaatsen, bijvoorbeeld op een eigen blog of nieuwssite. Et voila, dan heb je een link! Een waardevolle link.

Doe je dit consequent en richt je je boodschap dermate goed in, dan wordt bloggen voor het bedrijfsleven zeer interessant voor je online marketing. Want niet alleen leiden de social media kanalen direct tot geïnteresseerd bezoek, deze plaatsingen zorgen ook voor een waarvolle toevoeging aan je linkprofiel. Dit heeft een positief effect op je organische vindbaarheid.

Op deze manier kan bedrijfs-bloggen een wezenlijk onderdeel van de internetmarketing strategie worden. Zowel voor de kleinere ondernemer als voor grote organisaties. Dan moet je blog echter wel aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen!

“Content is king, en social media is Queen” – quote van Jos Veldwijk, Social media Specialist.

How to: Bloggen voor SEO

Heb je al een blog of overweeg je er een te starten of te implementeren in je shop of site? Dan vind je hieronder een aantal bruikbare tips:

Verdiep je in je doelgroep – Ga op de stoel van je doelgroep zitten. Wat houdt ze bezig? Schrijf niet vanuit jezelf over wat jij als organisatie wilt vertellen, maar schrijf over wat je doelgroep zal prikkelen. Geef ze waarde om te lezen en te herplaatsen.

Informeer relevante bloggers – Nee, we raden je niet aan om je bericht rond te spammen. Maar het kan de moeite waard zijn om andere bloggers in je vak- of interesse gebied een kort, beleefd berichtje te sturen en ze te attenderen op je bericht.

Zorg voor continuatie – Een enkel bericht per maand kan voor kleine ondernemers al voldoende werk zijn. Bloggen gaat niet om hoe vaak, maar om hoe waardevol. Echter, zorg wel dat er een bepaalde frequentie en continuatie in je activiteit zit. Dat vindt Google ook fijn!

Volg je volgers – Een blog schrijven doe je niet voor niks. Volg je volgers en zie hoeveel mensen je bericht hebben gelezen, geretweet (Twitter), herplaatst (blogs en dergelijke), ge-liked ( Facebook) en hebben gereageerd. Kom met deze mensen in contact. Zij hebben een mening over je en zijn betrokken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld www.socialmediacheck.nl

Uiteraard gelden voor blogs ook de belangrijke stelregels voor goede online vindbaarheid:

  • gebruik de juiste zoektermen
  • implementeer headers (koppen)
  • gebruik zoektermen in de anchor tekst van je links
  • zorg dat Google je blog goed kan lezen door eventuele technische belemmeringen weg te nemen of te voorkomen

Succes en may the social media force be with you!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Bloggen voor SEO

Geef een reactie