Geschreven door sjoerd op

Bij Zeo zijn wij dagelijks bezig met het beter vindbaar maken van websites in Google. Daarbij wil het nog weleens voorkomen dat er duplicate content (dubbele content) op een website aanwezig is. Dit valt op te lossen met een canonical tag of een redirect. In het verleden heeft mijn collega Joris al eens een blogpost geschreven over duplicate content, redirects en canonical tags en in deze blogpost ga ik daar dieper op in met de voor- en nadelen van deze methodes.

Wat is duplicate content?

Allereerst duplicate content. Het kan zomaar zijn dat je daar nog nooit van gehoord hebt. Wat is het en wat doet het met je website?

Wanneer een pagina of een gedeelte content te bereiken is via twee of meerdere URL’s, wordt dit duplicate (dubbele) content genoemd. Dit wordt door zoekmachines gezien als spam omdat het lijkt alsof je met meerdere, dezelfde, pagina’s in de zoekresultaten wilt komen. Dubbele content is nadelig voor de vindbaarheid van je website omdat zoekmachines niet kunnen bepalen welke van de dubbele pagina’s het meest belangrijk is.Een veel voorkomende vorm van duplicate content is www en non-www. Dat betekent dat de pagina/website zowel bereikbaar is met www. als zonder www. Daarnaast is de homepage van websites ook vaak bereikbaar via meerdere URL’s. www.jouwdomein.nl & www.jouwdomein.nl/index.php.

Wat zijn canonical tags en redirects?

Nu je weet wat duplicate content is, ga ik dieper in op de oplossing. Weer twee lastige termen die gelukkig lastiger klinken dan dat ze zijn.

Mocht je duplicate content hebben dan kun je dat oplossen door een canonical tag of een redirect te plaatsen. Met een canonical tag geef je aan dat de zoekmachine de waarde op een andere pagina kan vinden. Voorbeeld: www.jouwdomein.nl & www.jouwdomein.nl/index.php geven allebei de homepage weer. Dit is dus een vorm van duplicate content en dat kun je oplossen met de canonical tag. Deze tag plaatst je in de head van pagina www.jouwdomein.nl/index.php. Hierin “vertel” je Google dat de voorkeursversie van pagina www.jouwdomein.nl is.

Een redirect wordt vaak toegepast als je wilt dat er maar één versie van een pagina is. Je kunt een redirect onderscheiden in een 301 redirect en een 302 redirect. Een 301 is permanent en een 302 is tijdelijk. In de praktijk blijkt vaak dat er een 301 redirect wordt toegepast. Stel je hebt duplicate content in de vorm van www en non-www. Dit kun je oplossen door een 301 redirect toe te passen en de non-www versie door te sturen naar de www versie. Gebruikers en zoekmachines worden daardoor automatisch doorgestuurd  naar de www-versie als zij de non-www benaderen. Een 301 redirect plaatst je in de .htaccess en niet in de HTML van een pagina.

Wanneer een canonical tag of redirect gebruiken?

Het gebruiken van een canonical tag of redirect is handig om duplicate content te voorkomen. Het is van de situatie afhankelijk welke methode gewenst is.

Canonical VoordelenCanonical Nadelen
De URL blijft beschikbaarDe URL blijft beschikbaar
Waarde wordt doorgegevenCanonical is slechts een advies aan Google
Kan vaak in CMS worden doorgevoerd
Duplicate content wordt voorkomen wanneer content op meerdere plaatsen staat
Nuttig bij gebruik van parameters

 

Redirect voordelenRedirect Nadelen
Waarde wordt doorgegevenDe URL is niet meer beschikbaar
Minder verschillende URL’sAdWords URL’s moeten worden aangepast
Per redirect gaat linkwaarde verloren

 

Let op: Of je nu een canonical of redirect gebruikt, zorg er altijd voor dat de pagina waar naar toe wordt verwezen niet óók een canonical of redirect bevat.

Tip: Wanneer voor URL-A een canonical of redirect is toegepast naar URL-B, zorg dan dat alle links die naar URL-A verwijzen worden bijgewerkt naar URL-B om verspilling van linkwaarde te voorkomen.

Heb je zelf duplicate content en wil je advies over de oplossing? Neem dan contact op voor een advies op maat!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie