Geschreven door Mariska van den Berg op

Als klein kind speel je veel spelletjes; van lego en knikkeren tot tikkertje en puzzelen. Als middelbare scholier en student speel je om je weg te vinden binnen vriendschap, liefde en de manier om met je ouders om te gaan. Maar dan wordt je volwassen, en “lijkt” het alsof er geen speeltijd meer is in het leven.

Maar dat is niet zo, want nu hebben we Het Bedrijfsleven.

Het bedrijfsleven is een groot spel en om carriëre te maken en je moet het snel leren spelen. Waar investeer je jouw tijd in? Welke eigenschappen zijn belangrijk om te laten zien en aan welke moet je hard werken? Als ondernemer heb je een hele belangrijke vraag te beantwoorden: Hoe zorg ik ervoor dat ik het net zo goed, of zelfs beter doe dan mijn concurrenten?

Op die laatste vraag wil ik ingaan, en dan toegespitst op het “Adwords-spelletje”. Tijdens het spelen zijn er namelijk altijd mensen die proberen vals te spelen. Zo zijn er ondernemers die graag op de advertenties van de concurrentie klikken. Dat doen zij niet omdat ze graag een bestelling doen bij de concurrent, maar om er voor te zorgen dat het dagbudget van de concurrent sneller op is. Dan komt de concurrent niet meer naar voren als de gebruiker op het desbetreffende product zoekt, en is de kans groter dat de gebruiker op zijn eigen advertentie klikt.

Niet alleen is dit vals spelen (waarvan we vanaf jongs af aan al weten dat het eigenlijk fout is) maar het is ook nutteloos.

Google gebruikt namelijk een driefasensysteem dat deze ongeldige* kliks opspoort:

  • Realtime filtersDeze filteren ongeldige activiteiten (zoals herhaaldelijk klikken) maar ook filteren zij klikken van bekende bronnen van ongeldige activiteiten.
  • Offline analyseGoogle heeft een onderzoeksteam dat ongeldige klikken proactief onderzoekt.
  • Reactief onderzoekGoogle heeft een team dat de klikkwaliteit in de gaten houdt, zij beantwoorden alle vragen van adverteerders.

*een ongeldige klik is bijvoorbeeld een dubbelklik, een klik gemaakt door robots/klikprogramma’s, een klik die bedoelt is om advertentiekosten te verhogen of om de winst te vergroten voor websites die als host optreden voor de advertenties.

Voor alle “valsspelers” onder ons is het nu duidelijk dat Google de kliks opspoort, maar wat gebeurt er dan met de gemaakte kosten van de concurrent? Het antwoord daarop is dat deze kosten gewoon netjes teruggestort worden in het account van de adverteerder. Bovendien loopt onze valsspeler het risico dat Google juridische stappen tegen hem onderneemt en zal hij niet meer deel mogen nemen aan het Google Netwerk.

Dus voor alle eerlijke spelers onder ons: gerechtigheid is nabij! En voor alle valsspelers: Ik hoop dat ik jullie heb overgehaald het spel eerlijk te gaan spelen want?

Eerlijkheid duurt het langst!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Concurrentiespelletjes

  1. Joris schreef:

    Handig artikel bedankt!

  2. Sam Velthout schreef:

    Wij hebben ook veel last gehad van ongeldige klikken in een . Toch leek het alsof niet altijd alles teruggestort werd vanuit google. Ook waren we soms niet meer zichtbaar doordat het dagbudget opgeklikt was, ook al kregen we dat dan pas een paar dagen vanuit google weer terug. We hebben via http://www.clickcease.nl een accountje aangemaakt en die filtert nu de meeste klikfraude weg. Nog niet helemaal alles – op sommige mobieltjes kunnen ze hun ip-adres telkens weer verversen – maar het scheelt al wel behoorlijk.

Geef een reactie