Geschreven door jory op

In deze serie van drie blogposts laat ik de belangrijkste trends zien die dit jaar op MARCOM ’13 naar voren kwamen. In dit tweede deel alles over Content Marketing!

Content Marketing: Een steeds belangrijkere marketing techniek!

Content Marketing is een marketingtechniek waarmee organisaties content creëren en publiceren om relaties aan te gaan en te onderhouden met zowel bestaande als potentiële klanten. Het draait om waardevolle content die aansluit op de behoeften van je doelgroep.

Het doel van Content Marketing is het aantrekken van nieuwe en het behouden van bestaande klanten. Zoals het woord “content” beschrijft, wordt dit bereikt door het constant creëren van relevante en waardevolle content voor jouw doelgroep. De intentie daarvan is het veranderen of versterken van het gedrag van de consument, het is een continu proces.

Je hebt dus niet als doel je producten of diensten te verkopen. Het is communiceren zonder direct te willen verkopen. Het idee hierachter is dat als jij als bedrijf consumenten bedient met relevante en waardevolle informatie waarna zij zich uiteindelijk door die meerwaarde gaan binden aan jouw merk/ bedrijf en uiteindelijk allicht een aankoop doen.

Krachtige manieren van Content Marketing

Een krachtige manier van Content Marketing is het vertellen van een verhaal, ook wel ‘storytelling’ genoemd. Bij het verhaal/ de informatie die jij wilt delen met jouw doelgroep zoek je de juiste kanalen om daarbij te gebruiken en laat je deze samenwerken. De verschillende kanalen hebben verschillende kwaliteiten die je gezamenlijk kan inzetten.

Vormen van content waar je aan kunt denken zijn bijvoorbeeld Tekst (informatie), Video (entertainment, informatie), Games (interactie) en natuurlijk Social Media (informatie, interactie). Een website kan je daarin goed ondersteunen maar denk ook aan offline hulpmiddelen die je kan gebruiken om relevante informatie aan te bieden. Let er op dat je alle middelen die je wilt inzetten bepaalt né het bepalen van je verhaal of boodschap.

Bevindingen tijdens MarCom 2013

De rode draad in meerdere presentaties die ik heb bijgewoond op MARCOM ’13  benadrukte dat de consument steeds veeleisender wordt en een beleving verwacht. Er zijn zoveel aanbieders dat het nog belangrijker is geworden om de klant vast te houden in een tijd waarin je makkelijk kan overstappen. Het verhaal, de beleving en het overbrengen daarvan met de juiste kanalen is hierbij van groot belang. Is de klant door marketing activiteiten zoals AdWords of SEO op jouw website beland, dan moet je ze binden, boeien en verrassen. Content is dus niet meer simpel een stukje tekst, maar een uitgedachte strategie.

Wat is het verhaal van jouw merk? En met welke kanalen wil je dat overbrengen om de consument aan jou te verbinden?

Benieuwd naar deel 3 van dit drieluik? Kijk dan hier.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie