Geschreven door Lisa Brouwer op

Oriënteren doen we op mobiel en het converteren gebeurt op de desktop, toch? Dat is tenminste vaak het beginpunt geweest voor het inrichten van een webshop, maar dit cross-device attributie gedrag bestaat vaak vanwege slechte mobiele ervaringen van consumenten. Hoe zorgen we ervoor dat we op mobiel een optimale UX kunnen bieden en hoe zal dit leiden tot hogere mobiele conversies? Want mobiel converteren heeft de toekomst. Kortom: is jouw mobiele website klaar voor 2019? Zeo helpt graag met een gratis checklist om punt voor punt door te nemen of jouw webshop klaar is voor de mobiele strijd. Download hier!

Waarom de focus op mobiel?

Steeds meer mensen pakken hun mobiel erbij om iets op te zoeken. Dit is inmiddels zo normaal geworden dat uit onderzoek gebleken is dat er meer verkeer afkomstig is van mobiel en tablet dan van desktop. En ook aankopen worden dus steeds vaker gedaan op een mobile device. Wanneer een pagina op de mobiel niet binnen 3 seconden is geladen, haakt 30% van de gebruikers direct af. Wanneer je page wél snel laadt, dan word je beloond met een lagere bounce rate en hogere inkomsten van mobiele advertenties. Commercieel gezien is een mobiel vriendelijke en snelle website dus een niet te missen kans! Naast het feit dat mobiel gebruik steeds meer toeneemt, is ook de mobile first index van Google sinds juli van dit jaar live. Lees hier meer over de mobiele index. Zonder een geoptimaliseerde website voor mobiel of tablet loop je het risico dat het algoritme van Google concurrerende websites boven die van jou plaatst.

Ontwerp aan je gebruiker aanpassen

Uit onderzoek is gebleken dat minimaal 90% van elke leeftijdscategorie in het bezit is van een smartphone. Nu is het natuurlijk erg slim om je daar steeds meer op te richten en je webshop op aan te passen. Let bijvoorbeeld op het feit dat verschillende doelgroepen ook verschillende manieren van vasthouden hanteren. Uit een onderzoek van UX matters is gebleken dat telefoons voornamelijk op onderstaande manieren worden vastgehouden: one handed, cradled, en two handed. Maar denk er ook aan dat maar liefst 21% van de Europese bevolking linkshandig is en dit invloed heeft op het cradled vasthouden van het device.

Als je een webpagina maakt voor (actieve) social media gebruikers, dan kun je ervan uitgaan dat ze handig zijn met hun mobiel en het waarschijnlijk gemakkelijk met een hand kunnen besturen. Zorg er dan voor dat je besturingssysteem binnen het ‘gemakkelijke’ bereik van de duim ligt voor een hogere conversie. Hetzelfde geldt bij een doelgroep van bijvoorbeeld 50+. Als jouw bedrijf gehoorapparaten verkoopt, dan is je doelgroep voornamelijk de iets oudere generatie. Bijna iedereen binnen deze doelgroep zal zijn mobiel in de ene hand leggen en het besturen met de wijsvinger van de andere hand. Zie jij je ouders of grootouders hun telefoon met één hand gebruiken? Juist, dit betekent dat het bereik van je mobiele scherm een stuk groter is.

Kortom; pas je ontwerp aan op je doelgroep en zorg voor een goede user experience, dit zal in een wereld van mobiele technologie hogere conversie genereren. Lees onze blog van eerder dit jaar over hoe je kunt starten met een UX design. Of download hier onze volledige checklist met tips voor een perfecte user experience op jouw website of webshop.

Heb je de checklist niet volledig kunnen afvinken of hier vragen over? Neem dan contact op voor meer informatie of hulp.

| | |

Geef een reactie