Geschreven door nathalie op

In deze serie van drie blogposts laat ik de belangrijkste trends zien die dit jaar op MARCOM ’13 naar voren kwamen. In dit derde deel alles over Conversieattributie!

Conversieattributie: wat is het?

Er wordt op dit moment veel over gesproken binnen de online marketingwereld, maar het wordt nog niet veel toegepast. In deze blogpost ga ik in op wat conversieattributie is aan de hand van een voorbeeld. Conversieattributie is het toekennen van een waarde aan een bepaald kanaal/ verkeersbron dat leidt tot een conversie.

Voorbeeld conversieattributie:

Je hebt een webshop in de verkoop van schoenen. Een consument zoekt op Google naar zwarte leren herenschoenen en komt via een AdWords advertentie op jouw webshop. Hij bekijkt een paar schoenen maar besluit nog verder te oriënteren. Via de organische resultaten komt hij wederom op jou webshop terecht. Nog steeds doet hij geen aankoop. Een paar dagen later besluit hij toch om die mooie schoenen aan te schaffen. Hij gaat direct naar jouw website. Er wordt een paar schoenen verkocht, in de statistieken zie je dat hij wordt toegekend aan een directe bezoeker. Waardoor de volledige waarde van de conversie wordt toegekend aan de directe bezoeker. AdWords en SEO worden hierdoor buiten beschouwing gelaten maar hebben wel bijgedragen aan het aankoopproces!

Als aan elk kanaal een conversie wordt toegekend dan lijkt het alsof je 3 paar schoenen hebt verkocht. Daarom wordt er in veel webstatistiekenprogamma’s gewerkt met ‘last cookie count’. Hierdoor wordt de conversie toegekend aan de laatste interactie, wat leidt tot bovenstaand voorbeeld.

Verschillende kanalen

Wil je toch meer inzicht in de waarde van verschillende kanalen dan zul je ook moet kijken naar de kanalen die meewerken in het proces en niet alleen naar de laatste interactie waaruit een conversie is voortgekomen.

Door hier dieper op in te gaan kun je met de gegevens die je hebt een beter beeld krijgen van de customer journey (het pad dat de consument aflegt) en de waarde die jij aan een kanaal kan geven.

Voorbeelden van het toekennen van waarde aan bepaalde kanalen zijn:

  • Last Cookie count (de laatste interactie krijgt de volledige waarde, zoals nu vaak wordt toegepast).
  • First click attributie (alleen de eerste interactie krijgt een waarde).
  • Linear kanaal attributie (elk kanaal krijgt dezelfde waarde).
  • Zelf toekennen van waarde aan een kanaal. Hierin kun je zelf talloze combinaties maken (stel dat voor jou de onderzoeksfase of de eerste interactie van meer waarde is dan de 2e)

In het voorbeeld wat ik heb gebruikt zou je AdWords 40%, SEO 25% en Direct 35% van de waarde toe kunnen schrijven. De waardes die je geeft aan een kanaal kunnen per website/ bedrijf etc. anders zijn. Het gaat hierbij om hoe belangrijk een kanaal wordt gevonden in het proces

Deze manier van kijken naar de weg die een consument aflegt en de waarde die jij als ondernemer of bedrijf aan elke kanaal hangt gaan steeds belangrijker worden. Het geeft je meer inzicht in de kanalen en daardoor kan je nog beter onderbouwde beslissingen nemen. Google heeft zelf de eerste stap al gemaakt door in Google Analytics de multi-channel trechters toe te voegen. Hieruit moet je zelf nog veel data verzamelen/ filteren en interpreteren om hier een betrouwbaar beeld van te krijgen. Ik ga ervan uit dat Google dit in de nabije toekomst nog makkelijker gaat maken!

Wil jij  een Adwords Specialist? Neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie