Geschreven door Timo Fleer op

Google Analytics is het meest gebruikte analyseprogramma voor online marketeers en webshopeigenaren. Gelukkig maar. Want dit, voornamelijk gratis gebruikte, programma zet zo veel statistieken in een rij met een simpele implementatie. Je plakt de code voor de </head> van de website en je meet het gedrag van alle bezoekers. Handig!

Het verhogen van je conversie?

Wanneer je start met conversieoptimalisatie is het belangrijk om te weten wat je conversie is. De conversie is het punt waar je het liefst al je bezoekers krijgt. Je moet jezelf dan de vraag stellen: “welke actie op mijn website is direct of indirect waardevol voor mijn onderneming?” Dit kan een afgeronde bestelling, een ingevuld contactformulier, een gesprek in de chatfunctie of een telefoontje via de belknop zijn. Al deze doelen kun je gemakkelijk in Google Analytics instellen. Zo zie je precies welk type bezoekers of pagina’s achterblijven t.o.v. anderen.

Conversieoptimalisatie met Google Analytics?

Als je je conversie wilt verhogen ga je vaak op zoek naar pagina’s die afwijken van de rest. Is de sessieduur van een bepaalde pagina erg laag? Zijn er pagina’s met een hoog uitstappercentage? Of zijn er juist pagina’s met een hoge sessieduur, maar een laag conversiepercentage? Dan is er iets aan de hand! Maar wat? Dat vertelt Google Analytics helaas niet.

conversie optimalisatie

Heatmaps van je pagina’s

Door programma’s zoals Hotjar en VWO kun je heatmaps opnemen van je bezoekers. Dit is een overzicht dat aangeeft waar je bezoekers op klikken of wanneer ze scrollen. Oftewel, een zeer handige tool om te controleren of bezoekers wel jouw gewenste gedrag vertonen. Door een heatmap wordt het vaak duidelijk dat bezoekers op hele andere plekken klikken dan wat je eigenlijk zou willen. Hierdoor neemt je conversie af. Daarnaast vertelt een heatmap je ook of bezoekers wel echt alle content op je pagina lezen. Misschien haakt het grootste deel van de bezoekers wel af bij de 4e alinea (jij gelukkig niet, zo te zien).

conversie optimalisatie

Opnames van je bezoekers

Een heatmap kun je vergelijken met een samenvatting. Het geeft in grote lijnen het gedrag van je bezoekers weer. Er blijven alleen wel een aantal vragen onbeantwoord. Waarom blijven bezoekers zo lang op die ene pagina, maar vullen ze geen formulier in? Of waarom worden er producten in het winkelmandje gedaan, maar wordt er niets aangeschaft? Het liefst zou je over hun schouder willen meekijken. Met opnames krijg je een kijkje op het scherm van je bezoekers. Je kunt zelf filteren welk type bezoeker je wilt bekijken. Vervolgens zie je precies hoe bezoekers hun muis bewegen, waar ze naartoe scrollen en bij welke onderwerpen ze langer blijven wachten. Je kunt hun hele sessie terugkijken. Nu weet je eindelijk wat ze op je website doen.

Op naar een hogere conversie?

Door de kracht van Google Analytics te combineren met heatmaps en opnames van je bezoekers, weet je precies wat er gebeurd! Hierdoor wordt het duidelijk wat de verbeterpunten van jouw website zijn. Je hebt de conversiekillers gevonden. Wil je starten met het verbeteren van jouw conversie? Neem gerust contact met ons op. Dan help ik je graag verder!

| | |

Geef een reactie