Geschreven door sjoerd op

Op 5 juni 2012 is de cookiewetgeving ingevoerd. Deze wet stelt dat je als eigenaar van een website verplicht bent om de bezoekers van je website om toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Omdat deze cookies benodigd zijn voor het meten van de activiteit op je website en de verwachting heerst dat mensen liever geen cookies willen accepteren zijn veel mensen op zoek naar de ideale cookie melding. De vraag die ons intern dan ook al een tijd bezig hield is:

‘Hoe ziet de ideale cookie-melding eruit die zorgt voor het minste verlies in bezoekers en de meeste cookie-acceptaties?’.

Eerdere cookie-onderzoeken

Gelukkig hoefden we bij het beantwoorden van deze vraag niet volledig in het duister te tasten. Er zijn de afgelopen tijd namelijk al verschillende cookie-onderzoeken uitgevoerd. Uit een recent onderzoek bleek bijvoorbeeld al dat je het beste een pop-up kunt gebruiken. Hiermee blijft je website nog zichtbaar en kunnen je bezoekers ook gerust je verzoek om cookies te plaatsen afwijzen. Maar omdat we natuurlijk zo min mogelijk afwijzingen willen zijn we een stap verder gegaan en zijn we een eigen cookie-onderzoek gestart. Hierin zijn we gaan kijken naar de inhoud van zo’n cookie pop-up. Welke invloed heeft de inhoud van de pop-up (tekst, knoppen, kleuren) op het aantal acceptaties, afwijzingen en bounces?

Het cookie pop-up onderzoek

Om antwoord te krijgen op deze vraag zijn we een A/B test gestart waarin twee cookie pop-ups getest werden. Deze twee verschillende pop-ups zie je hieronder:

Zoals je in de bovenstaande pop-ups kunt zien, zijn we in de cookie pop-up op onze website gaan experimenteren met de kleur van knoppen (rood en groen), de tekst in de knoppen en de plaatsing van de opties Ja en Nee. De begeleidende tekst bleef in beide versies gelijk en bezoekers moesten altijd op de rechterknop klikken om de cookies te accepteren en naar de website te gaan.

We experimenteerden juist met deze variabelen omdat we verwachtten dat veel bezoekers automatisch geniegd zouden zijn om op ‘nee’ klikken bij de vraag om cookies te plaatsen. Toen we ruim tweeduizend resultaten hadden zijn we de resultaten gaan bekijken.

Resultaten

De resultaten van ons onderzoek zijn verrassend en hoopgevend te noemen. In beide pop-ups klikte namelijk ruim 35% op de knop waarmee de cookies geaccepteerd werden en men direct naar de website verder kon. Hier had de kleur en tekst in de knoppen dus geen invloed op.

In beide versies ging een bijna gelijk percentage (9.9% en 11,1%) eerst naar de privacy policy alvorens verder te gaan naar de website. Ook was het bounce-percentage in beide pop-up versies ongeveer 54%.

Aanbevelingen voor cookie pop-ups

Uit onze resultaten blijkt dat mensen bij een cookie pop-up niet zomaar visuele aanduidingen volgen maar juist heel goed de tekst lezen die in de knoppen staat. Daarom is het zeer belangrijk dat je de tekst in de knoppen helder en overtuigend maakt. Het gebruik van kleur en locatie in de pop-up maakt hierbij geen verschil. Wees er zeker van dat je bezoeker goed weet waar hij op moet klikken om de cookies te accepteren en naar je website te gaan.

Heb je verder nog vragen over ons onderzoek of wil jij ook een goede cookie pop-up voor je website? Neem dan contact op met Zeo!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Onderzoek: Hoe maak je een effectieve cookie pop-up?

  1. Paul Haarman schreef:

    Probleem blijft dat het overgrote deel geen cookies wil accepteren. Zeker bij kleinere onbekende websites of online shops is dat een groot probleem. Wat dat betreft speelt de cookiewetgeving de grote online spelers in de kaart. Van Wehkamp.nl zul je eerder het plaatsen van cookies accepteren dan van een onbekende shop in T-shirts. Ik hoop dat de wetgever dit gaat inzien maar waarschijnlijk is dat wishful thinking.

Geef een reactie