Geschreven door Annabel op

Vanuit klanten krijgen we bij Zeo regelmatig de vraag: “Dit is mijn mediabudget, hoe kan ik hiermee zo snel mogelijk mijn omzet verhogen?” Vaak wordt er echter niet stilgestaan bij de stap vóór het uitgeven van het budget. Deze fase is heel belangrijk om je online marketing efforts te laten slagen. Je kunt nog zoveel mediabudget inzetten, maar als het verhaal bij de klant niet aankomt, zullen de resultaten ook achterblijven. Daarom is het belangrijk je als organisatie eerst af te vragen: wie ben je, waar sta je voor als bedrijf en wat wil je overbrengen aan je doelgroep? Dit vatten wij bij Zeo samen in de term Corporate storytelling en het is ontzettend waardevol. Vaak krijgen onze consultants en specialisten te horen “mijn product spreekt voor zich en verkoopt zichzelf wel.” Wat natuurlijk heel begrijpelijk is, omdat de meeste ondernemers heel overtuigd zijn van hun product. Maar hoe breng je deze overtuiging van je eigen onderneming over naar de consument? Hier wordt vaak te weinig of zelfs helemaal niet bij stilgestaan. Daarom helpen we jou met deze blog een handje op weg!

Begin jouw verhaal met why

Een goede manier om naar jouw organisatie te kijken is door middel van het why, how, what model van Simon Sinek, ofwel de Golden Circle. Voordat je een verhaal naar buiten kunt brengen, moet je eerst goed achterhalen waarom je een product of dienst verkoopt. Wat zijn destijds jouw beweegredenen geweest om te beginnen met je bedrijf en vanuit welke passie werk je nu nog dagelijks om je organisatie tot een succes te brengen?

Corperate Storytelling

  • Why: Waarom besta ik als organisatie?
  • How: Hoe onderscheid ik mij van anderen?
  • What: Wat doe ik?

De meeste ondernemers werken vanuit de what vraag, terwijl je eigenlijk vanuit de why vraag je onderneming moet runnen. De what vraag richt zich op het rationele deel van het menselijke brein, terwijl de how en why vraag zich op emotioneel vlak richten. Als je dit inzicht hebt, is het inzetten van betekenisvolle storytelling veel makkelijker.

De rode draad in corporate storytelling

Storytelling is eigenlijk het alles omvattende verhaal rond jouw organisatie die je naar de buitenwereld communiceert. Het is uiteindelijk een vorm van contentmarketing die de hoofdlijnen van je communicatie op alle kanalen bepaald. Het overbrengen van de juiste emotie is hierbij de sleutel. Hoe verleid je je klanten om juist voor jouw bedrijf te kiezen in een concurrerende markt? Wat onderscheidt jou van de rest en wat maakt jou uniek?

Vaak als er überhaupt is nagedacht over de beweegredenen van een organisatie wordt dit ergens neergezet bij de ‘over ons’ pagina op de website en wordt hier een missie en visie bij gezet, waar verder niemand meer naar omkijkt op een verder nietszeggende site. Doe dit dus niet!

De motivatie om een goede strategie neer te zetten bij een organisatie is er vaak wel, maar soms ontbreekt het aan de kennis hoe je dit aan moet pakken. Met een paar handvatten kun je heel concreet aan de slag om een ijzersterke storytelling neer te zetten.

Inspireer je medewerkers

Je hebt een inspirerend verhaal wat je naar buiten brengt, maar hier zal uiteraard niet alleen je doelgroep op reageren. Daarom is het ook belangrijk dat je medewerkers achter jouw corporate story staan. Dit zorgt ervoor dat je medewerkers gemotiveerder zullen zijn, de boodschap oppikken en jouw verhaal uniform naar buiten brengen. Je geeft je medewerkers jouw passie mee en zij zullen zelf vanuit deze passie gaan werken. Dit resulteert in enthousiastere medewerkers, betere inzet en meer verbinding.

Corporate storytelling is zoals je leest ontzettend veelzijdig en is voor zowel interne als externe motivatie heel belangrijk. Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen om een ijzersterke en overtuigende storytelling strategie neer te zetten? Neem dan contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie