Geschreven door janwillem op

Wat is er nu beter dan dat bezoekers automatisch, oftewel ‘organisch’ op jouw website terecht komen. Maar heb je eigenlijk wel een duidelijk inzicht in jouw organisch verkeer? Of heb je als doel gesteld om het organisch verkeer naar jouw website te vergroten? De kans is groot dat je het verkeer naar jouw website en de posities van de belangrijkste zoekwoorden regelmatig analyseert. Een goede analyse van jouw organisch verkeer helpt je namelijk om de juiste vervolgstappen te nemen. In dit artikel licht ik een tool uit die nog weinig ingezet wordt, maar zeker interessant is om een goed beeld van jouw organisch verkeer te monitoren.

Google Data Studio

Google Data Studio is een tool van Google die vorig jaar is gelanceerd en vanaf februari dit jaar gratis te gebruiken is. Deze Google Data Studio tool stelt je in staat om eenvoudig en realtime inzichten in jouw website te bieden. Ideaal om een compleet dashboard te creëren dat precies bij jouw wensen past.
Google Data Studio tool logo

Wat zijn de voordelen van Google Data Studio?

  1. Het is gratis. Je hebt onbeperkt mogelijkheden om nieuwe dashboards te creëren.
  2. Het is gebruiksvriendelijk. Je hebt geen technische kennis nodig om gegevens te implementeren. Ook het design is eenvoudig aan te passen.
  3. Er zijn voorbeeld templates. Om het nog makkelijker te maken kan je één van de reeds ingestelde templates gebruiken om mee aan de slag te gaan.
  4. Je kunt dashboards delen. Nodig mensen uit je team of directie uit om inzicht te krijgen in dezelfde cijfers.

Welke gegevens wil ik in mijn SEO dashboard?

Om een nuttig dashboard te creëren wil je natuurlijk de juiste gegevens monitoren. Twee tools die daarvoor gratis te gebruiken én zeer waardevolle informatie bieden zijn Google Search Console en Google Analytics. Laatstgenoemde zal voor iedere website eigenaar logisch zijn en eenvoudig in gebruik. Vanuit Analytics haal je onder andere de volgende relevante organische statistieken.

  • Aantal organische bezoekers (per dag/week/maand).
  • Bezoekerskwaliteit van het organisch verkeer (indirecte ranking factoren).
  • Top organische bestemmingspagina’s op je site.
  • Mobielvriendelijkheid en de laadtijd.

Google Search Console wordt echter nog weinig ingezet als het gaat om inzicht verkrijgen in het zoekgedrag van jouw websitebezoekers. Reden genoeg om daar iets verder in te duiken.

Zoekanalyse vanuit Google Search Console

Via Google Search Console heb je inzicht in de indexatie vanuit Google op jouw website. De belangrijkste inzichten die je via deze tool hebt zijn als volgt.

  • Indexatie: Hoeveel pagina’s worden er geïndexeerd door Google? Wat is de gemiddelde downloadtijd?
  • 404 pagina’s: Hoeveel zijn er en welke 404 pagina’s worden door Google geïndexeerd?
  • XML sitemap: Niet alleen kun (lees: moet) je de XML sitemap hier indienen, je ziet ook of er eventuele fouten in deze sitemaps.
  • Zoekanalyse: Met welke organische zoektermen komen bezoekers binnen op jouw website. Hoeveel vertoningen hebben deze zoektermen en op welke gemiddelde positie staat jouw website op deze zoekterm?

Het laatste punt is in het bijzonder interessant als je wilt weten hoe mensen binnenkomen op je website. Via AdWords heb je namelijk precieze datagegevens over het aantal klikken, vertoningen, kosten, etc. naar jouw verkeer. Helaas heb je via Google Analytics deze gegevens niet voor het organisch verkeer. Maar in Google Search Console zie je wel deze belangrijkste gegevens (tot een periode van afgelopen 90 dagen).

  1. Op welke zoekterm komen mensen binnen?
  2. Op welke landingspagina komen mensen binnen?
  3. Hoeveel vertoningen heeft deze zoekterm/landingspagina?
  4. Welk CTR percentage heeft deze zoekterm/landingspagina?
  5. Op welke gemiddelde positie staat deze zoekterm/landingspagina?

 

SEO dashboard via Google Data Studio

Hoe maak ik mijn SEO dashboard via Google Data Studio?

Het voordeel van Google Data Studio is dat jij het dashboard precies kunt maken zoals jij wilt. Experimenteer er vooral mee en kijk welke gegevens voor jou het interessantst zijn. Volg in ieder geval de volgende stappen.

  1. Log in via https://datastudio.google.com/
  2. Kies een voorbeeld template of start vanuit een leeg rapport.
  3. Selecteer de juiste data sources. Koppel de juiste weergave/property uit Google Analytics en Google Search Console.
  4. Voeg tabellen/grafieken/scorekaarten naar wens toe. Kies alleen wat voor jou relevant is en wat je wilt monitoren.

Koppel Google Analytics en Google Data Studio

Download gratis ons SEO Dashboard template

Om het je makkelijker te maken hebben wij alvast een voorbeeld dashboard voor je gemaakt. Via deze link kun je het template downloaden. Klik rechtsboven op “Een kopie van dit rapport maken”, geef het een andere bestandsnaam en voeg statistieken toe of haal juist gegevens weg als ze voor jou niet relevant zijn. Ideaal toch?

Wil je hulp bij het instellen van het dashboard? Of wil je meer inzicht krijgen in je organisch verkeer? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie