Geschreven door Mariska van den Berg op

Het einde van het jaar nadert: tijd voor lijstjes. Terugblikken op het voorbije jaar worden afgewisseld met voorspellingen voor het komende. Voor ons als Zeo Webmarketing was het een mooi jaar. We hebben een mooie groei weten door te maken en zijn verhuisd naar een prachtig pand in Utrecht. Maar ik wil niet terugkijken op de ontwikkelingen binnen Zeo. Ik wil een blik werpen op de trends binnen zoekmachinemarketing.

De lijstjes met zoekmachinemarketing trends vielen vorig jaar over elkaar heen. We zijn nu (bijna) een jaar verder. Tijd om een balans op te maken.

Zoekmachinemarketing voor trends 2011

Tijdens mijn dagelijkse rondgang langs weblogs kwam ik deze post tegen: de SEO trends voor 2011. Als je die volgt, dan ga je het wel redden in 2011. Volgens dit lijstje moet je op onderstaande punten focussen om succesvol te zijn in zoekmachine optimalisatie voor 2011.

  1. Local, local en nog eens local
  2. Links? Nee, likes!
  3. BING
  4. Jij hebt content, ik heb links
  5. Rankings zijn dood
  6. “Facebooken” komt in de Dikke van Dale
  7. Google Me ? de volgende social teleurstelling van Google
  8. Penalty voor langzame sites

In dit lijstje zijn 3 belangrijke trends te onderscheiden:

  • Social Search
  • Personalized Search
  • Local Search

Laten deze 3 zoekmachinemarketing trends nu ook op het lijstje voor 2010 staan.

Een belangrijke trend die ook in dit lijstje zou passen is Mobile Search. Het is al jaren een ’sleeping giant’. Een reus die maar niet wakker lijkt te worden. Maar wordt 2011 dan toch het jaar van Mobile Search? Ik ga me niet wagen aan deze voorspelling. Velen voor mij hebben dat al gedaan, maar het feit dat het gebruik van mobiel internet snel stijgt zou wel eens een voorteken kunnen zijn.

Al met al zijn de trends niet nieuw. Je moet ze dan ook meer lezen als ‘verdere ontwikkeling van’. Deze trends zullen zeker in 2011 van zich laten horen maar een kleine nuancering is op z’n plaats.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Dag 2010, hallo 2011!

  1. Paul Bos schreef:

    Dag Corne, leuk artikel. Ik was bovenstaand artikel ook tegengekomen en hoewel het inderdaad geen onwaarheden bevat vond ik de info ook niet schokkend nieuw. Er wordt alleen wel beschreven dat het plaatsen van je link op startpagina’s e.d. geen nut meer zou hebben. Daar geloof ik niet zo in. Google waardeert nog steeds de populariteit van je site o.a. aan de hand van de linklove die je krijgt aan de hand van relevante websites. Wat mij betreft is het plaatsen van je link in de startpagina’s nog steeds de basis. Natuurlijk is het allang niet meer genoeg om echt succesvol te worden. Maar ook dat is niet echt iets nieuws… Toch?

  2. Corne schreef:

    Hallo Paul,

    Bedankt voor je reactie. Er wordt al jaren gediscussieerd over de waarde van links van startpagina’s. Ik ben van mening dat het sterk afhangt van je branche en je website. Voor websites als Bol.com hebben links van startpagina’s minder waarde dan voor kleinere websites die misschien net starten. Dit heeft te maken met het complete linkprofiel van de website. Grotere sites als Bol.com hebben ook een hele andere linkstrategie. Ik raad je aan om, als kleine website, nog steeds te kijken naar relevante startpagina’s. Wellicht kun je daar dan een link krijgen.

Geef een reactie