Geschreven door jarno op

Je hebt net een website gelanceerd en je wilt meer bezoekers genereren? Dat kan! Google AdWords is de oplossing. Door Google AdWords te gebruiken kun je relevante bezoekers genereren in een bepaalde locatie en/of periode. Tijdens het gebruik van Google AdWords kun je een dagbudget instellen en deze kosten beheren.

Dagbudget instellen

Wanneer je start met het instellen van een AdWords campagne moet je voor je campagne een dagbudget instellen. Het dagbudget is het maximale bedrag dat je per dag uit wilt geven aan de klikken die je behaalt door het vertonen van je advertenties. Google zal dit maximum nooit overschrijden.
Bieden en Budget

Problemen met het dagbudget

Door een dagbudget in te stellen, geef je Google een maximum aan wat je wilt uitgeven om klikken te ontvangen op je advertentie. Als je dagbudget lager is ingesteld dan het door het systeem aanbevolen bedrag, is het mogelijk dat je advertenties minder vaak worden weergegeven dan normaal het geval zou zijn. In dit geval krijg je bij je campagne de volgende melding te zien:

Status

Je loopt zo vertoningen en klikken mis. Je kunt hierbij zien wat het aanbevolen budget is. AdWords geeft een aanbeveling voor het juiste dagbudget. Google doet dit door een analyse te maken van de prestaties van je campagne in de afgelopen vijftien dagen. Hierbij wordt gekeken naar de combinatie van recente campagneprestaties, het huidige campagnebudget, de zoekwoordenlijst en de targeting instellingen.

Tips voor instellen van je dagbudget

Er zijn een aantal verschillende mogelijkheden om meer uit je dagbudget te krijgen of om meer vertoningen en klikken te genereren.

Dagbudget verhogen

De makkelijkste manier is je dagbudget te verhogen zodat er meer budget is om meer vertoningen te krijgen. Dit is echter niet de beste manier, omdat je natuurlijk niet voor niets een dagbudget hebt ingesteld.

Verlaag biedingen binnen campagnes

Je kan je biedingen voor dure zoekwoorden verlagen in campagnes die worden beperkt door een budget. Hierdoor kun je het gemiddelde bedrag dat je betaalt, verlagen wanneer iemand op je advertentie klikt.

AdWords automatisch laten bieden

Je kunt er ook voor kiezen om AdWords je biedingen automatisch te laten aanpassen. Als je de biedingen en maximum CPC-biedingen (kosten per klik) wijzigt in automatisch, dan zorgt AdWords ervoor dat je binnen je dagbudget blijft voor de ingestelde campagne.

Weergavesnelheid

Je kunt de weergavesnelheid aangeven. Je kunt kiezen uit “advertentie versneld”. Op deze manier word je advertentie zo vaak mogelijk vertoond tot je budget is bereikt. Daarnaast kan je ook kiezen uit “standaard”. Op deze manier worden vertoningen verspreid over de dag. Hierdoor ontvang je niet alle beschikbare klikken alleen in de ochtend. Je kunt dus kiezen om het op standaard te zetten zodat je advertentie over de hele dag verspreid wordt vertoond.

Let op!: Wanneer je handmatig bieden gebruikt wordt je campagne automatisch ingesteld op “Standaardweergave”. Als je automatisch bieden hebt ingesteld dan kun je de optie “Versnelde weergave” niet gebruiken.

Extra campagnes toevoegen

Je ziet dat een aantal woorden heel erg duur zijn, maar wel veel vertoningen en klikken opleveren. Je kunt ervoor kiezen om een extra campagne toe te voegen met een apart dagbudget, zodat je de kosten beter kunt beheren. Op deze manier heb je voor de dure woorden een los dagbudget en voor de goedkopere woorden ook. Hieruit kan je vervolgens weer kijken hoe ze presteren.

Meer mogelijkheden

Dit zijn een aantal tips om ervoor te zorgen dat je meer uit je dagbudget kunt halen. Natuurlijk zijn er nog meer manieren om je advertenties op een goedkopere manier te vertonen en de klikken binnen te slepen. Hierbij kunnen wij je helpen!

Wil je meer weten over het optimaliseren van je AdWords dagbudget? Neem dan contact op via ons contactformulier of bel 030- 711 55 55.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie