Geschreven door mariska op

In mijn vorige post over de 5 beste tips voor je AdWords advertenties heb ik het gehad over het trekken van aandacht. Zodra je de aandacht te pakken hebt, is het belangrijk dat je jezelf onderscheidt van concurrenten. Met andere woorden, je bent al opgevallen dus nu moet je het waarmaken!

Tip 2: Unique Selling Point (USP)

Het klinkt misschien raar, maar een USP (Unique-Selling-Point) moet ook uníek zijn. Reden dat ik dat aangeef is omdat ik nog steeds op AdWords tegen kom dat er 3 (of meer) partijen zijn die allemaal het grootste assortiment hebben, of de beste webshop zijn, of de goedkoopste zijn… maar voor de gebruiker is dat heel verwarrend. Natuurlijk kun je er niets aan doen als concurrenten zeggen dat ze de grootste zijn terwijl jij dat in werkelijkheid écht bent. Maar dan zou je op de landingspagina daar iets creatiefs mee kunnen doen!

In het voorbeeld hieronder zie je adverteerders op de zoekopdracht Koeka (een bekend merk voor kinderspullen als boxkleden e.d.). Maar liefst 5 van de 6 adverteerders maakt gebruik van de kreet ‘geen verzendkosten’. Op zich valt er wat voor te zeggen, immers vraag ik me nu als gebruiker bij de Bijenkorf af of zij dan wel verzendkosten rekenen, maar echt uniek is het niet. ‘Alles van Koeka’, ‘Snel geleverd’, ‘Direct leverbaar’, ‘Alle Koeka spulletjes’… Geen van deze vind ik als gebruiker echt uniek overkomen. De enige die er écht uit springt is de Bijnkorf omdat die zich op dit moment onderscheidt door een Sale tot 70%.

ScreenShot2425

Hoe pak ik dat nou aan?

Natuurlijk is het geen doen om op élke zoekterm uit je campagne zo’n uitgebreide analyse te maken maar doe het minstens voor één of twee zoekwoorden per advertentiegroep. En dan bij voorkeur diegene waar het meeste zoekvolume op zit of waar de meeste bestellingen uit komen. Schrijf eens wat kreten op die je concurrenten al gebruiken en probeer jezelf dan te onderscheiden met een service of dienst die jullie wél hebben en de concurrent niet (bijvoorbeeld 40 dagen retournering mogelijk).

Als je dan toch aan het kijken bent naar concurrenten, kijk dan ook eens naar hun shop (wel netjes op een organisch resultaat klikken uiteraard) en analyseer welke USP’s zij in de shop terug laten komen en vraag jezelf af ‘Doe ik dat ook?’.

Volgende week een post over tip 3: welke informatie werkt activerend om vooraf weg te geven en wat is overbodig?

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie