Geschreven door mariska op

Een campagne in Google AdWords opbouwen vergt tijd en wanneer je het goed wilt doen, véél tijd. Het is niet een kwestie van een paar zoekwoorden er in zetten en er een tekst bij schrijven. Als je succesvol wil zijn, zet je de juiste bij elkaar passende woorden in één advertentiegroep en schrijf je daar twee of drie teksten bij (per groep dus).

Voorbeeld zoekwoordenindeling

Stel je hebt een schoenenwebshop. Dan kun je een lijstje maken met zoekwoorden en die in één groep zetten – zoals in onderstaand voorbeeld 1 – maar het is veel beter om alles op te splitsen – zoals in voorbeeld 2 (dit voorbeeld staat even los van het feit of je wel of niet op deze algemene woorden moet gaan adverteren). In voorbeeld 2 heb ik even één zoekwoord uit voorbeeld 1 gepakt en dat woord specifieker gemaakt.

Voorbeeld 1 Voorbeeld 2
Damesschoenen Dames schoenen
Schoenen Damesschoenen
Herenschoenen Schoenen dames
Sneakers Vrouwen schoenen
Pumps Vrouwenschoenen
Laarzen Schoenen vrouwen
Kinderschoentjes
Damesschoenen kopen
Damesschoenen bestellen
Damesschoenen online
Damesschoenen online kopen
Damesschoenen online bestellen
Online damesschoenen kopen
Online damesschoenen bestellen
Online damesschoenen
Koop damesschoenen
Bestel damesschoenen

Advertentieteksten schrijven

Vervolgens ga je aan de slag met advertentieteksten schrijven. Hou er rekening mee dat je positie in Google bepaald wordt door je CPC (cost-per-click), maximale bod én de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore wordt mede bepaald door de relevantie van je zoekwoord, advertentietekst én bestemmingspagina.

Tip 1: Aandacht

Allereerst is het belangrijk om op te vallen tussen alle andere adverteerders op Google.nl. Maar hoe doe je dat? Google AdWords helpt je daarmee door verschillende extensies aan te bieden. Naast het schrijven van een pakkende titel (25 tekens), twee beschrijvingsregels (beiden 35 tekens) en een zichtbare URL (35 tekens) kun je nog meer aan je advertenties toevoegen.

Seller Rating Extensions

Dit zijn verkopersbeoordelingen. Door samen te werken met bijvoorbeeld een partij als eKomi kun je reviews verzamelen. Zodra deze reviews 4 of meer sterren als uitkomst hebben, worden er automatisch verkopersbeoordelingen weergegeven bij je tekstadvertenties op Google.nl.

Social Extensions

Dit zijn ook stemmen. Als je in het bezit bent van een Google + pagina kunnen er automatisch Social Extensions weergegeven worden bij je ad. De Google+ pagina moet wel een goedgekeurde URL bevatten, het domein moet overeenkomen met het domein van je advertenties, de Google+ pagina moet recente posts hebben van hoge kwaliteit en een aanzienlijk aantal volgers bevatten (voor de meeste bedrijven 100).

Sitelinks Extensions

Sitelinks zijn inmiddels al heel bekend. In het voorbeeld hieronder zie je ‘standaard’ sitelinks. Je kunt inmiddels ook uitgebreide sitelinks instellen. In de blogpost Uitgebreide sitelinks inzetten bij AdWords lees je daar meer over.

Location Extensions & Call Extensions

Deze extension is heel handig op het moment dat je een of meerdere lokale vestigingen hebt. Je kunt dan je Google Places acount koppelen aan AdWords en zodra iemand zich rondom je vestiging bevindt, of daar naar zoekt, dan krijgt diegene niet alleen je advertentie te zien maar ook direct je adres erbij.

Dat geldt ook voor je Call Extensions. Wanneer iemand op zijn mobiele apparaat zoekt en je advertentie ziet, staat direct je telefoonnummer erbij en kunnen mensen dat direct aanklikken en bellen. Super handig voor mensen die bijvoorbeeld in de stad lopen en zoeken op Restaurant Utrecht en direct met jouw restaurant kunnen bellen om te reserveren!

Product Listing Ads

Als de zoekopdracht relevant is voor producten uit je Product Feed dan kan Google deze als advertentie vertonen. Hiervoor moet er wel een koppeling zijn tussen AdWords en je Google Mechant Center. De advertenties in Google Shopping zijn éxtra advertenties en worden rechts op Google weergegeven of onder de geel/oranje balk. In de blogpost Product Listing Ads in AdWords instellen lees je hier meer over. Let op: Product Listing Ads worden binnenkort bóven tekstadvertenties vertoond binnen de zoekresultaten op mobile en tablet devices. Je kunt apart op Mobile bieden zodat je de kans op zichtbaarheid vergroot. Vergeet ook geen promotionele teksten toe te voegen (zoals ‘In huis voor Sinterklaas’ of ‘10% korting voor Sinterklaas’ o.i.d.).

De product extensies die je hieronder ziet zijn helaas sinds mei 2013 niet meer beschikbaar, maar zijn dus vervangen door Google Shopping (voorbeeld hiervan zie je hier rechtsonder)

AdWords Extensions

In mijn volgende blogpost ga ik verder met de tweede tip, hierbij alvast een tipje van de sluier: Wel of geen gratis verzending? Wel of niet een groot assortiment? Volgende week meer…

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie