Geschreven door Mariska van den Berg op

We zijn inmiddels aangekomen bij tip nummer 4: gebruik een Call To Action (CTA)! Allereerst een terugblik op de eerste 3 tips:

  1. Trek de aandacht: gebruik aantrekkelijke teksten, zet de korting eens in de titel en maak gebruik van de extensions die Google aanbiedt.
  2. Unique Selling Point: laat zien wat jou onderscheidt van de concurrentie en check ook of dat op www.google.nl écht onderscheidend overkomt!
  3. Geef triggerende informatie: op het moment dat je een specifiek product of dienst aanbiedt is het belangrijk dat de gebruiker weet wat hij na een klik kan verwachten.

Tip 4: Call to Action

Op het moment dat je ervoor kiest om zoekmachine adverteren in te zetten dan doe je dat vaak met een doel. Je wilt uiteraard beter gevonden worden, je naamsbekendheid vergroten etc. maar uiteindelijk betáál je voor een bezoeker dus wil je ook iets van die bezoeker hebben. Enerzijds kun je de bezoeker een bestelling laten doen maar misschien wil je wel zijn e-mailadres hebben, of wil je dat hij zich inschrijft voor een open dag.

Google is bezig om de organische resultaten te verbeteren door zelf beter te begrijpen wat de context van een zoekopdracht is. Zo snappen zij – door de laatste Hummingbird update – beter dat wanneer iemand zoekt op waar kan ik een fiets bestellen diegene op zoek is naar een shop waar men een fiets kan bestellen. Zij zullen die resultaten dus eerder weergeven dan een informatieve site over de historie van de fiets.

Voorbeeld

Dat Google daar zo mee bezig is geeft al aan dat het met AdWords ook heel belangrijk is dat je de context van iemand zijn zoekvraag goed begrijpt en daar ook juist antwoord op geeft. Stel: iemand zoekt naar online colberts kopen. Dan geeft die persoon aan dat hij/zij online wil kopen. Het werkt dan ook CTR (doorklikratio) verhogend op het moment dat je in je advertentietekst aangeeft dat de gebruiker bij jou online kan kopen. Tegenwoordig zijn mensen gewend dat ieder zoekresultaat dan ook direct een online shop is, dus als jij dat niet bent – maar er wel tussen staat – betaal je voor kliks die tot niets leiden. Hieronder staan goede voorbeelden met teksten als Colbert Webwinkel, Colberts van alle merken online, etc.

Hieronder zie je trouwens een mooi voorbeeld van mijn vorige blog Tip 3: Informatie. VD.nl komt naar voren met Heren colberts. Ik zou dus in dit geval niet klikken als vrouw, omdat ik geen heren colbert zoek. Zo voorkomen ze een irrelevante click.

Call to Action

Call To Action voor webshops

In het geval van een shop is de CTA natuurlijk al snel bedacht. Maar wees ook origineel. Denk niet alleen aan Bestel online of Koop direct online. Probeer het ook eens te combineren met een actie of met een USP. Bestel de colberts met 30% korting online! of Bestel de colberts uit de Wintercollectie 2013 online!

Call To Action voor websites

Houd er ook rekening mee dat het bij een website nóg belangrijker is dat je een Call To Action verwerkt. Stel; je weet dat er veel betalende leden voor je vereniging komen uit de nieuwsbrief en er bijna niemand direct lid wordt. Dan kun je er voor kiezen de AdWords te richten op nieuwsbrief inschrijvingen en daarmee eerst een relatie op te bouwen met het toekomstige lid. Iemand zoekt op wandeltochten Utrecht en ziet jouw AdWords advertentie. Zorg dan dat je daarin iets zet zoals: Wandeltochten Utrecht. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang steeds de nieuwste tochten! Als het die persoon aanspreekt om zich in te schrijven dan zal hij dat sneller doen aangezien jij hem daar toe hebt aangezet.

Uiteraard heb ik het hier alleen over AdWords advertentieteksten, maar vergeet vooral niet dat dit ook geldt op het moment dat je de metadata aan het schrijven bent (de metadata is wat men ziet zodra je organisch naar voren komt in de resultaten). Ook daar is het belangrijk dat je mensen aanspoort tot actie.

Wat is jouw grootste ergernis op Google? Klik jij wel eens op advertentieteksten die iets beloven wat ze op de site/shop niet waarmaken? Ik hoor graag jouw ervaringen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie