Geschreven door mariska op

Ook dit jaar stonden wij op de Webwinkel Vakdagen in de jaarbeurs Utrecht. Daar presenteerden Jarno en Timo ‘Dé 7 lessen om te scoren in 2016’. Voor degene die deze sessie hebben gemist, hebben wij op 3 maart jl. de sessie nogmaals gegeven bij Zeo op kantoor. Heb je deze óók gemist? Dan is dit blog speciaal voor jou. Hopelijk geven deze lessen je weer nieuwe inspiratie om verder te groeien!

1. Wie is je doelgroep?

Target je mannen rond de 25 jaar, woonachtig in de Randstad? Wie target je dan precies? Want Jarno én Timo vallen beiden in deze doelgroep. Maar Jarno woont inmiddels samen in Amsterdam, houdt van klussen en is manager operations en dus op strategisch niveau bezig met de ontwikkeling. Terwijl Timo vrijgezellig in Utrecht woont, in zijn vrije tijd niets anders doet als muziek maken en productspecialist is bij Zeo. Twee totaal verschillende mannen, wel beide rond de 25 en woonachtig in de randstad. Als je scheermesjes verkoopt wil je ze allebei targeten. Maar als je reclame wilt maken voor een datingsite, dan ben je eerder op zoek naar Timo dan naar Jarno (hopen we).

2. Gebruik je de juiste tools?

Google is watching you. Dus waarom doe je niets met de beschikbare data? Zo kun je de juiste doelgroep veel beter bereiken. De AdWords keywordtool is inmiddels bekend onder vele. Maar ook Google Trends, de remarketinglijsten van je website, Facebook insights en Google Analytics kun je hiervoor gebruiken. Wie bezoekt je site? Wat doen ze op Facebook? Valt hier een trend in te ontdekken en hoe kun je deze doelgroep nou vergroten.

3. Met een webshop ben ik toch automatisch vindbaar?

Vindbaarheid is één. Maar om gevonden te worden moet er wel een vraag zijn naar je product, dienst of merk. Dus je moet eerst zorgen dat je opvalt! Nu je de doelgroep hebt gedefinieerd, is het zaak deze proactief te bereiken. Gebruik de beschikbare data en bedenk met welke boodschap je jouw doelgroep het beste kunt activeren. De juiste boodschap op het juiste moment, via het juiste kanaal.

targetmogelijkheden

4. Dit is een mooie site, dus bouw ‘m maar na!

Nu heb je zoveel moeite gestopt in het targeten van je doelgroep. Urenlang gebrainstormd over de juiste boodschappen. Marketingkosten gemaakt om de doelgroep te vinden via Display of Facebook of een ander kanaal. En dan ga je de doelgroep laten landen op een website die nagebouwd is… De website die dus bezieling mist en niet uitstraalt waar jóuw bedrijf voor staat. Nee, toch? Wil jij je online onderscheiden dan moet je website jouw ‘why’ uitstralen. Waarom moet iemand bij jóu klant worden? Pak eens de website van vier concurrenten erbij en haal de logo’s weg. Weet jij nog welk bedrijf waarbij hoort? Val jij op? Niet geheel onbelangrijk trouwens… Maar wie heeft er tegenwoordig geen mobiele telefoon? Dus logisch dat jouw doelgroep waarschijnlijk ook op zijn mobiel in aanraking komt met je website. Is jouw website daar ook klaar voor?

5. Maar… mobiele bezoekers bestellen toch niet?

Als jij elke dag 1,5 uur in de trein zit. Wat doe je dan? Of als je een film kijkt en het is reclame. Wat pak je dan? Juist! Je mobiel. Naast het checken van email, Facebook, Twitter en Instragram, googlen we wat af op ons mobiel. Misschien dat we niet altijd direct bestellen, maar onderzoeken doen we zeker. En als je nú al een goede gebruikerservaring biedt, dan is de kans alleen maar groter dat de consument op het beslissingsmoment ook bij jou klant wordt. Bovendien wordt er wel degelijk veel geld uitgegeven via mobiel. In 2017 verwacht Marketingfacts 1,07 miljard euro omzet in Nederland! Lees ook het blog over een mobiele site of een responsive design om te kijken wat bij jou het beste past.

mobile

6. Bestellen is supermakkelijk bij mij!

Ik shop heel veel online. En er zijn heel veel shops waar ik uiteindelijk afhaak in het bestelproces. Het kost me te veel moeite, er is te veel twijfel. En terwijl ik eigenlijk in een soort opwelling (want dat 5e paar zwarte laarsjes is écht niet nodig) een bestelling wilde plaatsen, zorgt het proces ervoor dat ik mijn geld toch op mijn bankrekening laat staan. Het zit ‘m in heel veel kleine dingen. Bijvoorbeeld dat er nog steeds bij een aantal shops €6,95 verzending wordt gerekend, maar je dit pas te zien krijgt als je in het winkelmandje zit. Of dat je de hele shop door hebt gelopen en voor € 35 in je winkelmandje hebt, en zodra je wilt afrekenen de opmerking krijgt ‘U heeft de minimale bestelwaarde van € 50 nog niet gehaald’. Maar ook de informatie is vaak onvolledig. Dan zie je een supermooie keukenmachine, maar in de productomschrijving staat een algemeen verhaal waardoor je nog steeds niet weet of deze machine nu ook geschikt is voor het maken van deeg. Dit zijn allemaal twijfelmomenten. Hoeveel zitten er bij jou in je shop?

7. Mijn totale marketingbudget gaat op aan het bereiken van nieuwe doelgroepen.

Wanneer iemand klant bij jou is geworden, kan diegene daarna nog bij je terugkomen voor een tweede (of derde) aankoop? Waarom investeer je dan niet in je bestaande klanten? Voor zowel B2B leadgeneratie als B2C verkoop geldt dat een bestaande klant makkelijker is te upsellen, als een nieuwe lead over te halen om klant te worden. Tenslotte hebben je klanten al een keer ervaring opgedaan. Coolblue is niet voor niets zo groot! Zij snappen dat wanneer ze hun bestaande klanten vertroetelen, die klanten terugkomen. En niet alleen terugkomen, maar óók andere mensen aansporen om bij Coolblue te bestellen. Wat doe jij voor je bestaande klant? Een kaartje in het pakketje? Unieke Facebook content met leuke acties? Een verrassingsmomentje na bestelling? Mis je inspiratie of weet je niet wat je bestaande klanten graag willen? Bel er eens een aantal op en vraag het gewoon aan ze!

Afbeelding3

Ik ben erg benieuwd of je hier interessante lessen uit hebt gehaald en hoe je deze toepast op je online marketing strategie. Laat het ons weten via een reactie op het blog óf bel eens naar 030 711 5555 als je wilt sparren!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie