Geschreven door Mariska van den Berg op

Sinds enkele maanden is het mogelijk om sitelinks toe te voegen aan je AdWords campagne, maar dit wordt nog niet door iedereen gebruikt. Zonde, want het kan zorgen voor een spectaculaire toename in het aantal bezoekers!

Met sitelinks worden de bladwijzers bedoeld die je extra kunt toevoegen aan je tekstadvertentie, zoals in onderstaand voorbeeld. Hier is gezocht op schoenen en met de sitelinks kun je de bezoeker naar specifiekere pagina’s sturen.

Een voorbeeld van Sitelinks in Google AdWords op het zoekwoord Schoenen

Ik heb zelf ervaren dat de extra links de zoeker triggeren om op jouw advertentie te klikken. In alle campagnes waar de tool werd toegepast was een hogere doorklik ratio te herkennen.

In een enkel geval werd een stijging in de CTR gerealiseerd van meer dan 30%, terwijl het gemiddelde van de campagne op vijf procent lag. Deze ratio zorgt niet alleen voor meer verkeer op de website, maar is bovendien positief voor de kwaliteitsscore van je AdWords campagne.

Creatief omgaan met Sitelinks

De sitelinks worden enkel vertoond bij advertenties met topposities, waardoor ze niet voor iedereen een groot effect zullen hebben. Maar voor de adverteerders die bovenin de zoekresultaten worden vertoond, zijn de mogelijkheden groot.

Zo kun je besluiten je topproducten extra te promoten, bezoekers direct naar je contactpagina te leiden of juist alternatieve landingspagina’s en zoekwoorden te bieden waarvan je denkt dat ze aansluiten bij de zoekopdracht.

Adverteerders kunnen de extra regel in de advertentie op een creatieve manier inzetten. Voor de vier links geldt een maximum limiet van 35 tekens, waardoor je hier in totaal 140 letters in kwijt kunt. Dit zijn evenveel tekens als de originele tekst, dus je kunt je reclame boodschap ruimschoots vergroten! Gebruik bijvoorbeeld niet alleen maar zoekwoorden in de sitelinks, maar vorm een gehele zin.

Je kunt, inclusief de originele landingspagina, vijf verschillende pagina’s opgeven om naar toe te linken. Maar je zou ook vijf keer één url op kunnen geven, om zo nog meer bezoekers naar de ene pagina te trekken.

Je kunt natuurlijk nog verder gaan, maar Google stelt niet alles op prijs. Zo zijn de wingdings in deze advertentie niet toegestaan volgens het beleid van Google!

Voorbeeld van een leuke sitelink in Google AdWords

Er zijn enkele andere valkuilen met deze extra advertentie functie. Zo is het gecompliceerd om het rendement van de sitelinks te meten in Google Analytics. En doordat sitelinks enkel op campagne niveau zijn in te stellen, loop je het risico dat de genoemde woorden niet bij alle zoekwoorden of advertentie varianten aansluiten.

Meer weten over Google AdWords en het instellen van sitelinks? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel 030 711 5555.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie