Geschreven door mariska op

Succesvolle beleggers, marketingexperts en goed voorziene investeerders voelen vaak de drang hun kennis over te dragen aan de volgende generatie. Zo komt het voor dat een deel van deze professionals terecht komt in het onderwijs, waar studenten wegwijs worden gemaakt in het bedrijfsleven. Als HBO student heb ik menig professional horen spreken over zijn of haar ervaringen, zij het als gastspreker of docent.

Studenten leren veel over bekende theorieën en marketingconcepten, maar er is een onderwerp dat altijd vluchtig wordt genoemd, voordat het geheel aan de kant wordt geschoven. Ik heb het over het Internet en de schijnbaar grenzeloze mogelijkheden die dit platform biedt.

Mogelijkheden

Men is zich wel bewust van het potentieel van het internet, maar bij een gebrek aan kennis worden vooral de traditionele marketinginstrumenten zoals tv, radio, abri’s en geprinte media behandeld. Het zou te ver gaan deze middelen te bestempelen als ouderwets, maar het is duidelijk dat ze worden opgeslokt door modernere technologische middelen zoals computers en mobiele telefoons. Met behulp van het internet kunnen deze twee zich steeds vernieuwende tools hetzelfde aanbieden als de oudere dragers, en meer!

De twee grootste voordelen van het internet zijn:

  • De doelgroep kan zeer precies worden geselecteerd
  • De resultaten van internet marketing zijn nauwkeurig meetbaar

Door onder andere Google zijn we in staat huishoudens te targeten die binnen een straal van een x-aantal kilometer bij de bedrijfslocatie vandaan wonen; er kan gepromoot worden op een specifiek tijdstip; aanbiedingen zijn zichtbaar op websites die de adverteerder verkiest en als het wenselijk is, worden alleen mensen met een relevante interesse aangesproken. En dat zijn nog maar enkele van de voordelen voor het bereiken van de doelgroep! Een ideale manier dus om te segmenteren en een boodschap over te brengen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de mogelijkheden voor de inhoud van die boodschap.

Het internet biedt de best beschikbare vorm van narrowcasting. Waar een reclameboodschap op radio of tv een grote groep (ongewenste) ontvangers bereikt, kan met de mogelijkheden van het internet ervoor worden gezorgd dat alleen de voor de adverteerder relevante ontvangers worden aangesproken.

De machinekamer

Het is welbekend dat een computer in staat is vele malen meer data te verwerken en op te slaan dan het menselijk brein. Veel van deze data worden uitgewisseld via het internet, wat een grote opslagplaats is van enen en nullen. Zo kan met behulp van het internet precies worden bijgehouden welke informatie men heeft opgevraagd en gezocht. Bezoekers van een website laten een spoor achter, waardoor het voor webmasters mogelijk is te achterhalen waar hun bezoekers vandaan komen en waar ze naar op zoek zijn. Met behulp van Google Analytics kunnen website eigenaren vervolgens relevante details verder uitpluizen. Met behulp van geavanceerde hulpmiddelen kan niet alleen de eigen website worden geanalyseerd, maar er is ook de mogelijkheid tot benchmarking.

Het is echter de kunst om de gewenste resultaten om te zetten in nieuwe methodes. In het advertentieprogramma Google AdWords kan men na een conclusie getrokken te hebben snel een onderdeel van de campagne uitschakelen. Dit hoeft nog geen minuut te duren en hierdoor kunnen de kosten snel, efficiënt en overzichtelijk worden beheerd. De adverteerder heeft alles zelf in de hand en kan zeer exact de resultaten van zijn investering meten.

Vooruitstreven

De gespecialiseerde internet marketeer weet hoe hij de diverse opties van online marketing kan inzetten, al zal hij wel bij de tijd moeten blijven. Het internet en Google hierin als pionier, blijft zich continu vernieuwen. En alhoewel de algoritmen en dynamiek van Google een goed bewaard geheim blijven, is het de kunst in te spelen op de opties die de techniek ons biedt.

Ik krijg nu als stagiar internet marketing bij ZEO het topje van de ijsberg te zien en ben zeer benieuwd naar de diepere lagen. Mij is de kans geboden me te verdiepen in Search Engine Marketing (SEM), een onderdeel van online marketing waar elke ondernemer wel van kan profiteren. Van fietsenverkoper tot multinational, de doelgroep is te bereiken via het wereldwijde web. Meer en meer ondernemingen, vooral uit het MKB, lijken zich te realiseren dat zij via het internet hun klanten kunnen binnenhalen. Het totale jaarbudget voor zoekmachinemarketing voor het MKB in Nederland in 2009 komt uit op ongeveer 153 miljoen euro. In 2010 zal dit op ongeveer 253 miljoen euro uitkomen.

De beschikbare kennis om ook daadwerkelijk te profiteren van deze groeimarkt is echter beperkt aanwezig. Het is niet voor niets dat medewerkers van ZEO worden gevraagd als gastsprekers op hogescholen en dat de recent geïntroduceerde workshops van ZEO zeer populair zijn. De toekomst van marketing ligt online en wij als Internet Marketeers hebben de pole position.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie