Geschreven door Eva Meeus op

Veel bedrijven hebben ‘m al, maar nog lang niet iedereen ziet het belang er van in: de schrijf- of stijlwijzer. In veel bedrijven is dit een onderdeel van het huisstijlhandboek. Met de juiste richtlijnen in is een schrijf- of stijlwijzer zorg je er voor dat je goede content kunt produceren, die consistent is én die steeds hetzelfde verhaal uitdraagt. Een verhaal dat perfect past bij jou als merk of bedrijf.

Een schrijf- of stijlwijzer kan heel veel verschillende onderdelen bevatten. Een paar voorbeelden van belangrijke onderdelen zijn hieronder opgesomt om je alvast een beetje op weg te helpen met het opstellen van dit document.

Jouw kernwaarde

Door het noteren van kernwaarden in je schrijf- of stijlwijzer heb je in feite een checklist die je naast je content kunt leggen. Eigenlijk is het niet meer dan een handig spiekbriefje of een gemakkelijke tool om de beoogde tone of voice te waarborgen. Dit geldt zeker als er binnen één bedrijf meerdere mensen met content creatie aan de slag gaan

Kernwaarden kunnen omschreven worden in een paar steekwoorden of enkele korte zinnen en moeten vooral niet te uitgebreid of wollig omschreven zijn. Aan de andere kant moeten de kernwaarden wel diep verankerd zijn binnen jouw organisatie en worden daarom ook wel eens het ‘ethische kompas van een bedrijf’ genoemd. Voorbeelden van kernwaarden kunnen zijn.

  • Maatschappelijk betrokken
  • Resultaatgericht
  • Loyaal
  • Zorgvuldig
  • Altijd ambitieus

Unieke belevingswaarde

De belevingswaarde is eigenlijk het antwoord op de vraag: wat wil je dat personen ervaren als ze in aanraking komen met jouw bedrijf? Alle content die je als bedrijft produceert, van een Twitter bericht tot een blogpost of video tutorial, moeten altijd deze belevingswaarde bevatten. Moet het gevoel van warmte en aandacht overheersen? Of wil je dat mensen de ervaring hebben met een professionele en krachtige partij te interacteren? Of misschien wil je wel dat je wordt gezien als een pionier en altijd innovatief bent? Kortom: een belangrijk onderdeel van je stijl- en schrijfwijzer.

De kernboodschap

De kernboodschap van je bedrijf kan omschreven worden in een zogenaamde ‘brand promise’ of in een pay-off. Deze belofte moet uniek en onderscheidend zijn ten opzichte van je cuncurrenten. Deze zin hoeft trouwens niet altijd letterlijk in alle content terug te komen, maar is ook bedoeld als houvast en de rode draad van het verhaal dat je wilt vertellen als organisatie.

Welke taal spreek jij?

Spreek de taal van de lezer. Ook dit is iets wat je kunt verwoorden in de schrijf- of stijlwijzer. Maak afspraken over de content die geproduceerd wordt binnen je bedrijf. Hoe vertaal je de standaard links of call-to-action teksten, hoe ga je om met downloads, opsommingen, afbeeldingen en video’s. Ga bij het opstellen van de wijzer ook in op de tone-of-voice en de aanspreekvorm (u of jij). Zorg bij het opstellen van deze kaders dat ze aansluiten bij de merktaal en de huidige huisstijl.

Ten slotte..

In het opstellen van een schrijf- of stijlwijzer kan veel tijd gaan zitten. Bedenk dat dit niet noodzakelijk is en dat het document daar zeker niet altijd beter van wordt. Een paar basisregels kunnen ook werken voor jouw bedrijf, zolang ze maar duidelijk en doordacht zijn. Bedenk wel dat een schrijf- of stijlwijzer een levend en organisch document moet zijn dat zich aanpast aan veranderingen in de markt en binnen je bedrijf. Hou de richtlijnen dus ten alle tijden up-to-date.

Heb je vragen over de content of het opstellen van een stijl- en schrijfwijzer? Neem gerust contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie