Geschreven door mariska op

Pagerank. Een getal dat Google al jaren meegeeft aan elke pagina. Deze is bedacht door Larry Page en Sergei Brin in 1998. Al 13 jaar oud dus. Het cijfer van 0 tot 10 was zichtbaar in de Google Toolbar.

De PageRank is gebaseerd op het aantal inkomende links. Het gaf de belangrijkheid van een pagina aan ten opzichte van andere pagina’s. In de begintijden van zoekmachine optimalisatie suggereerde een hoge PageRank dat je meer kans had op een goede positie in de organische resultaten van de zoekmachines.

Daarmee werd de focus op de PageRank al snel gelegd door gebruikers en website eigenaren. In de begintijden van SEO / zoekmachine optimalisatie was dit een indicator van de belangrijkheid van je eigen pagina’s.

De focus van kwantiteit (aantallen) naar kwaliteit links werd snel ingezet door Google en daarmee nam het belang van PageRank voor de organische resultaten af.

Echter, de PageRank in de Google Toolbar bleef zichtbaar. Omdat het één van de weinige indicatoren is van je prestatie als website (na de posities en het verkeer) bleven webmasters erop focussen.

Gelukkig is dit nu voorbij. Google heeft afgelopen week een duidelijk statement gemaakt over het belang van de PageRank. Daarin geven ze aan dat het belang van de PageRank teruggedrongen is tot een dusdanig niveau dat verdere focus op de PageRank niet handig is.

Waarom moeten we hier blij mee zijn?

SEO gaat verder dan de PageRank. De PageRank was een indicator, maar niet meer dan dat. De focus op PageRank zorgde er voor dat andere, belangrijkere, SEO onderwerpen geen aandacht kregen. Er zijn genoeg voorbeelden van websites met een relatief lage PageRank en toch goede resultaten.

Mijn advies is dus: staar je alsjeblieft niet blind op PageRank. Sterker nog, negeer het gewoon. Kijk naar indicatoren als organisch verkeer zonder je merknaam. Het conversiepercentage van dit verkeer en bijvoorbeeld het bouncepercentage. Dit zijn veel belangrijkere indicatoren voor je SEO succes.

Mijn voorkeur heeft het als er volledig afscheid genomen wordt van de PageRank in de toolbar. Focus is belangrijk maar niet op de verkeerde punten. Ik hoor graag hoe jullie hierover denken!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “De onzin van PageRank

  1. Anoniem schreef:

    Mooi artikel. Nuttige informatie! Bedankt.

Geef een reactie