Geschreven door david op

bing   

Veel bedrijven adverteren via Google AdWords. En dat is logisch, Google is immers het grootste en meest bekende zoekplatform op internet. Maar naast Google is Bing, de zoekmachine van Microsoft, aan een opmars bezig. Doordat Bing op steeds meer apparaten als standaardzoekmachine is ingesteld, is het verkeer via Bing groeiende. Recente cijfers laten zien dat Bing een marktaandeel van rond de 4% in handen heeft. Dit lijkt weinig wanneer je dit vergelijkt met Google, maar toch biedt Bing veel mogelijkheden voor de adverteerder. Daarom wordt het adverteren via Bing voor bedrijven steeds interessanter. Naast deze groei zijn er namelijk nog een aantal redenen die het adverteren via Bing interessant maken voor je bedrijf:

1)                 Minder concurrentie

Doordat Bing een minder bekend en relatief weinig gebruikte zoekmachine is, zitten er ook minder adverteerders op dit platform. Waar er in Google op veel zoektermen al snel meerdere adverteerders zitten, zien we bij onze klanten terug dat er op Bing een stuk minder concurrentie te vinden is. Hierdoor is het eenvoudiger om je te onderscheiden en sta je al snel op een hogere positie.

2)                Betere CTR

Uit de campagnes die wij voor onze klanten draaien blijkt dat de Click-Through Rate (CTR), het percentage dat doorklikt bij het zien van je advertentie, voor de advertenties op Bing hoger ligt dan de CTR van dezelfde campagnes op Google.  Consumenten klikken dus eerder op Bing advertenties dan op dezelfde Google advertenties.

3)                Lagere (klik)kosten

Minder concurrentie betekent in dit geval ook lagere kosten. De campagnes die wij draaien hebben gemiddeld een lagere CPC (cost-per-click) dan dezelde campagnes die we via Google AdWords draaien. Het verschil in kosten loopt zelfs op tot meer dan 50%. Adverteren via Bing levert daarmee dus goedkopere bezoekers op dan de bezoekers die via de advertenties van Google binnenkomen. Hieronder een voorbeeld van een klant waarin we voor dezelfde campagnes in dezelfde periode terugzien dat de kosten per klik voor Bing Advertising meer dan 50% lager liggen dan voor Google AdWords.

Klikkosten Bing Advertising

blog1

Klikkosten Google AdWords

blog2

4)               Betere bezoekerskwaliteit

Verder zien we terug dat de bezoekerskwaliteit van bezoekers die via Bing op de websites terecht komen beter is. Het bouncepercentage (mensen die de website direct na aankomst verlaten) is lager, het aantal pagina’s dat er per websitebezoek wordt bezocht is hoger en het aantal minuten dat iemand op de website blijft ligt ook hoger. Maar het belangrijkste dat we zien is dat het conversiepercentage van Bing bezoekers hoger ligt.

blogbezoekerskwaliteit

5)                Vergroten bereik

Ondanks het relatief lage marktaandeel is er toch een grote groep consumenten in Nederland die Bing als standaardzoekmachine gebruiken. Door gebruik te maken van Bing Advertising zorg je ervoor dat je ook die consumenten bereikt en daarmee je online afzetgebied vergroot.

Het adverteren via Bing biedt, ondanks het relatief lage marktaandeel, dus veel voordelen en mogelijkheden voor je bedrijf. Dit ervaren wij ook bij de campagnes die wij voor onze klanten draaien. Dit wil zeker niet zeggen dat je van Google Adwords af moet stappen. Google AdWords biedt nog steeds meer mogelijkheden en Google is de zoekmachine waar het grootste deel van je doelgroep zich bevindt. Om te bepalen of Bing voor jouw bedrijf echt interessant is, is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Maakt (een deel van) je doelgroep gebruik van Bing, wees dan bewust van de kansen die het gebruik van Bing Advertising biedt en pak die kans!

Heb jij vragen over het bovenstaande? Of ben je nieuwsgierig naar wat adverteren via Bing voor je bedrijf kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie