Geschreven door janwillem op

Hoe goed is je website ingericht voor lokale zoekopdrachten? Veel websites laten het bij het instellen van de Google Bedrijfspagina. Een belangrijk onderdeel, maar er valt nog veel meer te optimaliseren op je website. Voordat ik je een aantal tips geef leg ik eerst uit wat we precies met local search bedoelen.

Local Search: Google Pigeon

Het algoritme van Google bestaat uit verschillende onderdelen. Google Panda (content) en Google Penguin (linkprofiel) zijn daar bekende voorbeelden van. Google Pigeon is echter bij minder mensen bekend. Deze update rolde Google in 2014 uit en heeft een grote invloed op lokale zoekopdrachten. Google benadrukt daarmee dat lokale zoekopdrachten steeds belangrijker worden. Essentieel dus om hiervoor je website goed in te richten.

Wanneer iemand zoekt op “kapper utrecht” of “restaurant in amsterdam” is de zoekintentie vrij duidelijk. Wanneer ik op mijn mobiel in Utrecht zoek op “sushi restaurant” snapt Google steeds beter dat ik waarschijnlijk op zoek ben naar een sushi restaurant in Utrecht. Welke stappen moet je zetten om je website te optimaliseren?

1. Richt je Google Mijn Bedrijf goed in

Een simpele maar belangrijke stap. Onthoud dat hoe meer informatie je aan Google geeft, hoe beter Google snapt wat voor bedrijf je bent, wat voor diensten je aanbiedt en waar je dat doet. Maak je pagina aan, verifieer je bedrijfspagina en vul alle relevante gegevens in zoals website URL, adresgegevens, telefoonnummer, openingstijden etc.

Let op: consistentie is cruciaal. Voer je bedrijfsnaam en adresgegevens altijd consequent in. Is jouw bedrijf een B.V.? Voer dan ook altijd Bedrijfsnaam B.V. in, of consequent zonder de toevoeging B.V. Kleine verschillen kunnen soms een grote invloed hebben voor je branding!

2. Optimaliseer on-page voor local search

Content is en blijft een belangrijk onderdeel binnen SEO. Dat is niet anders voor local search optimization. Richt verschillende vestigingspagina’s goed in en benut de on-page mogelijkheden. Heb je een sushi restaurant in Amsterdam? Laat dit terugkomen in je URL, page title, h1 title en alt tekst van je afbeelding. Laat ook op je websitepagina je  adresgegevens, openingstijden en telefoonnummer zien. Een 030 nummer is voor Google ook al een indicatie dat je in Utrecht zit. Maak het Google nog makkelijker door deze gegevens te markeren via Schema.org.

3. Optimaliseer off-page voor local search

Investeer in local linkbuilding. Veel websites besteden hier nog weinig tijd aan waardoor er mogelijkheden liggen om je concurrent voor te zijn. Kom met lokale promoties, investeer in lokale evenementen of sportclubs en probeer met lokale persberichten in het nieuws te komen. Vraag je bij iedere link af of:

  • het relevant verkeer oplevert (referalls)
  • het bijdraagt aan de naamsbekendheid van je bedrijf/merk
  • het bijdraagt aan de autoriteit van je website voor Google

4. Genereer local reviews

Lokale reviews hebben een directe invloed op lokale rankings.  Investeer dus tijd en energie om deze reviews te genereren. Vraag klanten of bezoekers actief naar het schrijven van een review.

4. Maak je website mobielvriendelijk

Lokale zoekopdrachten worden vaak op een mobile device uitgevoerd. Het is daarom belangrijk dat de gebruiker op je website makkelijk uit de voeten kan. Denk na of een responsive website voldoende is of dat een geoptimaliseerde mobiele skin beter is. In dat laatste geval kan je de content op je website beter optimaliseren voor mobiel en overbodige informatie weglaten.

5. Staar je niet blind op alleen Google

Natuurlijk, het overgrote deel van lokale zoekopdrachten wordt uitgevoerd via Google. Maar vergeet ook niet het belang van het goed inrichten van je Facebook bedrijfspagina. Apple Maps is voor iPhone gebruikers een goed alternatief voor Google Maps. Controleer je aanwezigheid dus ook op deze platformen.

Heb je vragen over bovenstaand artikel, of wil je weten hoe wij je kunnen helpen met het optimaliseren? Neem gerust contact op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie