Geschreven door Barend Goes op

Onlangs schreef collega Mariska al over de voor- en nadelen van Instagram. Nu is LinkedIn aan de beurt! Het is namelijk het grootste zakelijke sociale medium ter wereld. Hoewel het door veel mensen wordt gezien als één grote vacaturebank, zit LinkedIn vol met andere interessante functionaliteiten. Naast individuele profielen is het op LinkedIn ook voor bedrijven mogelijk om een profiel aan te maken. Onlangs gaven we een webinar over de Do’s en Dont’s op LinkedIn. Maar wat zijn de voor- en nadelen van een bedrijfspagina op LinkedIn? Ik zet ze voor je op een rijtje.

 

Het inzetten van LinkedIn voor bedrijven

Een bedrijfsprofiel op het grootste zakelijke social medium ter wereld doe je natuurlijk niet zonder reden. Deze bedrijfspagina is een online visitekaartje voor (potentiële) klanten en collega’s. Vertel hier over die dingen die jou onderscheiden van je concurrenten en vertel hier natuurlijk vooral over de diensten en producten die je aanbiedt. Doe dit zoveel mogelijk volgens jouw eigen huisstijl. LinkedIn biedt veel mogelijkheden om het profiel te personaliseren dus maak hier dan ook gebruik van.

Ook kan je deelnemen aan gesprekken in LinkedIn groepen, zo kom je in direct contact met interessante partijen of potentiële nieuwe collega’s. Gebruik je bedrijfsprofiel ook om relevante content te delen met je volgers, zo word jij een baken van informatie voor wederom interessante partijen of potentiële nieuwe collega’s. Daar komt bij dat LinkedIn vanaf vorig jaar je content beter vindbaar maakt door het te tonen in de zoekresultaten.

Voordelen

  • Op LinkedIn kan je in de vorm van tekst en visuals laten zien waar het bedrijf voor staat. Zorg dus dat jouw bedrijfsprofiel helemaal strak in jouw huisstijl is. Een belangrijk onderdeel hierin is de achtergrond afbeelding. Hiermee stijl je je bedrijfsprofiel en kan je bezoekers in één oogopslag laten zien waar jouw bedrijf voor staat. Uiteraard is het ook belangrijk om strakke content te verspreiden in het LinkedIn netwerk. Gebruik hierbij hashtags om jouw content te linken aan populaire onderwerpen.
  • De gedetailleerde inzichten van LinkedIn stellen je in staat om te meten wat de prestaties zijn van je content. Zo kan je gemakkelijk monitoren wat jouw doelgroep interessant vindt en waar je dus meer de focus op moet leggen. Daarbij kan het ook interessant zijn om te kijken welke mensen je bereikt en welke mensen interactie aangaan met jouw content. Dan zie je of je je eigenlijk wel focust op de juiste doelgroep.
  • In tegenstelling tot Facebook, worden er minder berichten op een tijdlijn geplaatst. Hierdoor is het voor gebruikers makkelijker alle updates in korte tijd te lezen en zo raakt jouw bericht minder snel ondergesneeuwd door updates van andere gebruikers. Zeker wanneer deze update extra relevant is en ‘vind ik interessant’ oplevert. Dan verschijnt namelijk jouw content namelijk ook op de tijdlijn van het netwerk van de persoon die een interactie aanging met jouw update.
  • Als laatste blijft LinkedIn een heel geschikt kanaal voor werving van kandidaten voor jouw organisatie. Dit kan je doen door een vacature te plaatsen, deze wordt dan automatisch gepusht naar mensen die relevant zijn en hebben aangegeven dat ze dit willen ontvangen. Maar je kunt het ook op een indirectere manier doen. Door mensen te inspireren, boeien, vermaken op LinkedIn zullen zij vanzelf ook interesse gaan tonen in jou als bedrijf.

Nadelen

  • Uiteraard is er ook een nadeel te vinden aan LinkedIn. Wanneer je bijvoorbeeld advertenties in wil gaan zetten op het medium zal je zien dat de kosten gemiddeld hoger liggen dan andere kanalen. Dit is de prijs die je betaalt voor de specifieke targetingmogelijkheden die LinkedIn biedt. De kosten zijn dus gemiddeld hoger zijn maar leveren ook relevantere resultaten op, mits je de targeting juist toepast uiteraard.

 

Nu ben je globaal op de hoogte van de voor- en nadelen van LinkedIn. Wil je meer weten over de mogelijkheden op LinkedIn voor jouw bedrijf? Download dan gratis het whitepaper over LinkedIn Do’s & Don’ts, gevuld met praktische tips en goede voorbeelden.

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie