Geschreven door mariska op

Het is niet altijd even makkelijk om je AdWords account goed in te delen.  Het komt regelmatig voor dat je een structuur gebruikt waarbij soortgelijke zoekwoorden en advertenties gebruikt worden in verschillende delen van je account. Hierdoor is het lastig om veranderingen in je account aan te brengen. Nu komt Google met een nieuwe functie binnen AdWords: labels.

Labels

Met labels is het mogelijk om verschillende elementen in je account in te delen in verschillende groepen, en van daaruit kun je gemakkelijk gegevens filteren en rapporteren. Je kunt de labels gebruiken voor campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden.
Labels indelen.

Voorbeeld

•    Webshop Kantoorinrichting: bureaus, kasten en stoelen

•    Gericht op Utrecht, Overijssel en Limburg

Dit bedrijf voert een AdWords campagne gericht op bovenstaande provincies. Binnen deze campagne worden dezelfde advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden gebruikt gericht op merknaam en op algemene producten. Door het toevoegen van labels kan je als adverteerder eenvoudig en snel het verschil zien tussen de verkoop van bijvoorbeeld stoelen in de provincie Utrecht ten opzicht van de provincie Limburg. Je kunt een label aanmaken voor bureaustoelen en hier alle gerelateerde zoekwoorden aan koppelen. Door vervolgens in het tabblad ‘zoekwoorden’ te filteren op het label bureaustoelen kun je eenvoudig zien wat hiervan de prestaties zijn.

Rapporten

Labelrapporten maken het gemakkelijk om de diverse aangepaste categorieën (aangemaakt met labels) met elkaar te vergelijken.

Je kunt gebruik maken van vier soorten labelrapporten (voor campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden). Voor deze rapporten ga je naar het tabblad ‘dimensies’ en bij weergeven kies je voor ‘labels’. Hierna kun je zelf aangeven of je de labelgegevens per zoekwoord, advertentie, advertentiegroep of campagne wilt zien. In de tabel met statistieken worden de gegevens per label weergegeven op het niveau dat je gekozen hebt.

Op de laatste rij met gegevens staan de items die niet gelabeld zijn. Hierdoor kun je gelabelde en niet gelabelde gegevens met elkaar vergelijken. Hier kun je goed gebruik van maken als je bijvoorbeeld een campagne producten met merknamen wilt vergelijken met producten zonder merknaam. Hierdoor hoef je niet alles een label te geven, je geeft bijvoorbeeld alleen de merknamen een label.

Labels beheren

De labels zijn op verschillende manieren te beheren. Je kunt de labels aanmaken, toevoegen of verwijderen. Voor uitgebreide opties kun je naar ‘labels beheren’ gaan. Zie de onderstaane afbeelding:
Labels beheren

Hier kun je de namen, beschrijvingen en kleuren van de labels aanpassen. Door het gebruik van labels kun je het maken van rapporten en vergelijkingen een stuk eenvoudiger maken!

Wil je meer weten over het optimaliseren van je AdWords account? Neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie