UX/UI

User Experience (UX) design is een ontwerpproces dat zich richt op alles wat te maken heeft met de interactie van een gebruiker met een product of dienst. Tijdens dit proces leren we de behoeften van de gebruiker beter begrijpen met als doel om de gebruikerservaring te verbeteren. De gebruiker staat in dit proces centraal. Bezoekers die een goed gevoel overhouden aan een websitebezoek, zullen de website sneller opnieuw bezoeken, zijn in hogere mate bereid om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of om een aankoop te doen.

UX design begint bij de user research, het gebruikersonderzoek. Wie zijn de gebruikers en wat zijn hun behoeften? Aan de hand van de data vanuit de user research kunnen diverse tussenproducten gemaakt worden waaronder customer journeys, flowcharts en sitemaps. Vanuit de verkregen data kan er gestart worden met wireframes. Deze worden uiteindelijk doorgevoerd in een design. Bij UX draait het om gedragspatronen van de gebruiker, visualisatie en functionaliteiten.

Online marketing en UX kunnen elkaar goed versterken. Vanuit online marketing worden trends, data en consumentengedrag verzameld. Dit wordt doorgespeeld aan UX. De afdeling onderzoekt, creëert en test de vraagstukken. Vanuit daar wordt een nieuw ontwerp gemaakt met als doel een verbeterde gebruikerservaring.