Geschreven door nathalie op

Vraag je je ook wel eens af hoe het komt dat de kosten zijn gedaald of juist gestegen in Google AdWords? Het scheelt je enorm veel tijd om gebruik te maken van de dimensie ‘top stijgers en dalers’. Deze dimensie is nog niet zo lang geleden toegevoegd in AdWords. Je kan hiermee in één opslag zien welke campagnes en advertentiegroepen voor veranderingen hebben gezorgd in de kosten en klikken. Je kunt hiermee ook zien welke wijzigingen in de AdWords campagne hebben geleid tot bepaalde effecten in de campagne. Super handig voor je AdWords optimalisatie!

Waar kan je het vinden?

Voordat ik in ga op de mogelijkheden met deze dimensie is het natuurlijk handig om te weten waar je deze dimensie kan vinden. Als je naar het tabblad dimensies gaat, dan kan je links de weergave instellen. De weergave zet je op top stijgers/dalers, zoals hieronder is afgebeeld:

Top stijgers dalers

Hoe werkt het?

Het is mogelijk om verschillende periodes met elkaar te vergelijken. Je kunt de periodes als volgt met elkaar vergelijken: 7, 14 en 28 dagen. Als je de juiste selectie hebt gemaakt  dan vind je daaronder een aantal tabellen die bestaan uit ‘top toenamen voor kosten’ en ‘top afnamen voor kosten’. Er worden maximaal 10 advertentiegroepen/ campagnes weergegeven in deze tabellen. Er zitten enkele vereisten aan deze dimensie: in de afgelopen 7 dagen moet je 100 klikken hebben gehad om het overzicht in te kunnen zien.

De tabellen zijn als volgt opgebouwd. In figuur 1 vind je een overzicht van de kosten en de klikken. Aan de linkerkant vind je de veranderingen die hebben plaatsgevonden. Deze veranderingen zijn in figuur 2 gespecificeerd naar campagnes en advertentiegroepen.

In onderstaand voorbeeld zie je dat de CTR is toegenomen van 5% naar 5,24%. Je ziet ook dat het aantal klikken is gestegen van 5000 klikken naar 5500. Als je naar de wijzigingsgeschiedenis (view change history) gaat, kun je daar inzien met welke wijzigingen dit te maken heeft. Je kunt hierop goed inspelen door de AdWords strategie weer aan te passen.

Figuur 1

Figuur 1 (bron: AdWords help)

Figuur 2

Figuur 2 (bron: AdWords help)

Wat zijn de voordelen?

  • Inzicht in onverwachte veranderingen in het AdWords account.
  • De juiste acties nemen op basis van de acties in het verleden.
  • Het wekelijks en maandelijks volgen van de veranderingen.

Heb je nog vragen over deze blogpost, stel ze dan gerust en neem contact met ons op. Als je zelf al gebruik hebt gemaakt van deze dimensie dan hoor ik graag je ervaringen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie