Geschreven door sjoerd op

Wat houdt display advertising in? Het Google display netwerk beschikt over duizenden websites waarop advertenties vertoond kunnen worden. In dit netwerk kan je gebruik maken van visuele advertenties: een effectieve manier om de aandacht te trekken bij je doelgroep. Als je bijvoorbeeld sportschoenen verkoopt dan wordt jouw advertentie weergegeven op een pagina die over “sportschoenen” gaat.  Op deze manier spreek je de juiste doelgroep aan. Hoe zet je een display campagne op?

Stap 1: doelen bepalen

Om een display campagne op te zetten is het belangrijk dat je vooraf doelen bepaalt. Is jouw doel om met de campagne direct response te creëren of is jouw doel het creëren van naamsbekendheid? Voordat je een campagne opzet is het belangrijk om dit in kaart te brengen.

Stap 2: doelgroep vinden

Om de juiste doelgroep aan te spreken, beschikt Google over hulpprogramma’s die je hierbij helpen. Op de tab ‘hulpprogramma’s’ van Google AdWords vind je ‘contexttargeting’ en ‘plaatsingstargeting’. Bij ‘contexttargeting’ worden aan de hand van zoekwoorden of onderwerpen bepaald op welke website pagina’s de advertenties worden weergegeven. Bij ‘plaatsingstargeting’ kan je zelf aangeven op welke website pagina’s de advertenties worden weergegeven.

Hulpprogramma voor contexttargeting

Hulpprogramma voor plaatsingstargeting

Stap 3: Een weergave advertentie maken

Met het hulpprogramma voor het maken van weergave advertenties zijn er een aantal standaard weergave advertenties die je kunt gebruiken. Dit hulpprogramma kan je vinden onder het tabblad ‘advertenties’. Wij adviseren klanten om banners voor display advertising te maken, omdat je een banner aantrekkelijk kan maken voor jouw doelgroep met behulp bijvoorbeeld bewegende beelden. Een banner kan dynamisch of statisch zijn. Een dynamische banner bestaat uit meerdere frames en een statische banner uit één frame. Heb je hulp nodig voor het maken van een banner? Wij helpen je hier graag bij!

Stap 4: Biedingen en dagbudget instellen

Je kunt zelf bepalen wat voor dagbudget je gaat inzetten voor de campagne en welke biedingen je gaat inzetten. Het prijsmodel voor een display campagne zijn kosten per klik of kosten per vertoning. Als ‘direct respons’ jouw doel is, dan zijn de kosten per klik (CPC) een geschikt prijsmodel en als je naamsbekendheid wilt creëren dan zijn kosten per 1000 vertoningen (CPM) een geschikt prijsmodel.

Stap 5: Evalueren

Om een display campagne tot een succes te maken, zijn er een aantal hulpprogramma’s die de prestaties in de gaten houden, zoals het hulpprogramma om conversies bij te houden. Hiermee kan je in de gaten houden hoeveel bijvoorbeeld een lead of een aankoop in de webshop heeft gekost.

Naast deze stappen zijn er nog een aantal belangrijke punten om een display campagne succesvol te maken. In een campagne ben je natuurlijk voordurend bezig met AdWords optimalisatie. Hier zal ik in mijn volgende blogpost verder op ingaan. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een display campagne of wil je een display campagne door ons laten opzetten? Neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie