Geschreven door Eva Meeus op

Social media speelt jaar na jaar een grotere rol in ons leven. De gemiddelde smartphone gebruiker (en dat is inmiddels ruim 93% van de Nederlanders!) brengt dagelijks 5 uur online door. Dit betekent dat de mogelijkheden om jouw producten online te promoten ook groter worden. Is jouw merk goed vertegenwoordigd op social media? En welke platform kun je het beste gebruiken om je doelgroep te bereiken? Zeo geeft je graag drie praktische tips.

Om te starten met social media marketing is het belangrijk dat je duidelijk voor ogen hebt wie jouw doelgroep is. Nog niet helemaal zeker wie je wilt bereiken? Lees dan eerst even onze blog over het bepalen van je doelgroep voordat je verder gaat met de onderstaande stappen.

 

Stap 1: Welk platform voor welk doeleinde?

Top 5 gebruikte social media platformen

  1. Whatsapp (11,5 miljoen gebruikers in Nederland)
  2. Facebook (10,8 miljoen gebruikers in Nederland)
  3. YouTube (8,0 miljoen gebruikers in Nederland)
  4. LinkedIn (4,4 miljoen gebruikers in Nederland)
  5. Instagram (4,1 miljoen gebruikers in Nederland)

Facebook
Facebook is de meest gebruikte mobiele app ter wereld en wellicht het bekendste social platform om op te adverteren. De gemiddelde CTR op mobiele apparaten ligt iets hoger dan op de desktop.

 

LinkedIn
LinkedIn is in eerste instantie een zakelijk netwerk. Als merk of bedrijf kun je een ‘company page’ aanmaken. Het is mogelijk om te adverteren op LinkedIn, maar het is wellicht veel interessanter om te connecten met potentiële klanten en toekomstige collega’s. Daarnaast is het een mooi medium om je concurrentie te volgen.

 

Twitter
Twitter verliest aan terrein binnen het social media landschap. Op Twitter bestaan er wel mogelijkheden tot adverteren, maar het heeft een kleiner bereik dan bijvoorbeeld adverteren op Facebook.

 

Instagram
Instagram is het snelst groeiende sociale platform met 800 miljoen maandelijkse gebruikers over de hele wereld. Instagram draait om het visuele aspect en posts bestaan uit foto’s of afbeeldingen. Dit platform is geschikt voor het verhogen van je naamsbekendheid en het werken aan je brand identity. Ook voor zakelijke doeleinden wordt Instagram steeds meer gebruikt.

 

Whatsapp
Iedereen kent WhatsApp inmiddels wel als messenger service. Het is te gebruiken voor interne communicatie, contact met klanten (ook als klantenservice), als bestelservice of voor marketing en promotie.

 

Momenteel zijn WhatsApp en Facebook de platformen waar de meeste tijd op wordt doorgebracht. Het Nationale Social Media Onderzoek 2018 heeft aangegeven in zijn onderzoek naar het social media gebruik in Nederland, dat de messenger dienst in totaal 11,5 miljoen gebruikers heeft, waarvan er dagelijks 8,3 miljoen mensen mee communiceren. Een goede tweede is Facebook met 7,6 miljoen gebruikers. Afgelopen 3 jaar is opvallend dat in diezelfde periode dat WhatsApp aan het groeien was, Facebook in gebruik afnam. Kijkend naar de verschillende leeftijdscategorieën hieronder is te zien dat er in plaats van Facebook een hoog percentage van de jongeren (leeftijd 15-19 jaar) actief is op Instagram en Snapchat.

 

Zoals je kunt zien is de keuze voor het juiste platform afhankelijk van jouw branche, de doelgroep en welke content je wilt delen. Onze mantra is: De juiste boodschap, op het juiste moment, aan de juiste gebruikers.

Stap 2: Kies je content

Met je content wil je mensen bereiken en bewust maken van jouw aanbod, maar ook van je bestaan. Denk dus niet alleen aan de conversies die kunt behalen, maar onthoud dat social media marketing ook een waardevolle bijdrage levert aan jouw branding. Zorg ervoor dat je klanten weten wat je dienstverlening inhoudt door verschillende situaties concreet uit te leggen en het resultaat dat jouw dienst of product daarop heeft gehad. Dit kan heel aansprekend in de vorm van storytelling. Gebruik op je social platformen ook hashtags om op relevante zoektermen gevonden te worden.

 

De keuze voor de vorm van content kun je laten sturen door de data die je verzamelt. Facebook geeft insights over jouw volgers en vanuit het business account van Instagram kun je in de statistieken zien wanneer jouw gebruikers het meest actief zijn. Maak gebruik van deze waardevolle informatie en stem je content hierop af.

 

Stap 3: Bewust zijn van je tone of voice

Elk merk heeft een tone of voice en zelfs als je het zelf niet door hebt, zien je volgers dat wel. De tone is hoe je iets zegt en de voice is wat je zegt, welke boodschap wil je uitdragen? Wil je formeel of informeel zijn? Gebruik je ‘je’ of spreek je jouw doelgroep aan met ‘u’? Wil je in jouw uitingen wel of geen humor gebruiken?

Uitingen op social media kunnen enigszins afwijken van de stijl die je bijvoorbeeld op je website gebruikt. Maar zorg dat het wel past bij jouw merk en het beeld dat je wilt overbrengen. Let goed op de reacties die je op je kanalen ontvangt en pas je aanbod of marketingteksten hierop aan.

 

Hulp nodig?

Heb jij nog vragen die onbeantwoord zijn? Of wil jij direct starten met social media marketing? Neem dan even contact met ons op over de mogelijkheden voor jouw bedrijf. We denken bijvoorbeeld graag met je mee over je kanaalkeuze, budget en targetting.

| | |

Geef een reactie