Geschreven door janwillem op

Je kunt met Google Analytics diverse website statistieken analyseren. Eén van de onderdelen die je kunt analyseren is het doelproces van bijvoorbeeld het bestelproces in een webshop. In deze blog ga ik in op dit doelproces, op waar je het kan vinden in Google Analytics en op dimensies en segmenten.

Wat is ‘doelproces’?

Het doelproces geeft een visuele voorstelling over hoe de bezoekers op je website navigeren. Een doel van een webshop is bijvoorbeeld een aankoop in de webshop. Het is natuurlijk interessant om door middel van een website analyse te checken in welke stappen van het bestelproces de bezoekers afhaken. Dit kun je doen met het doelproces en vervolgens kun je in dit doelproces weer segmenteren en dimensies toepassen. Hiermee kan je dus bijvoorbeeld de conversie verhogen door een stap in het bestelproces aan te passen. Onder een conversie wordt bijvoorbeeld een aankoop of een contactaanvraag verstaan.

Waar kun je het vinden?

Het doelproces kun je vinden onder conversies > doelen > doelproces.

1

Dimensies

In dimensies kun je een onderscheid maken in de volgende categorieën:

  • Bezoekers;
  • Verkeersbronnen;
  • Inhoud;
  • Systemen

Via bezoekers kan je bijvoorbeeld selecteren op plaats, taal en regio. Als je naar systemen gaat dan kan je weer een selectie maken in een browser. Deze analyse kan handig voor je zijn als je wilt weten of bepaalde browsers voor ‘afval’ in het bestelproces zorgen. In de onderstaande afbeelding is er een dimensie gemaakt van de bronnen.

Doelproces

Segmenten

Naast een dimensie is het ook mogelijk om een segment aan te maken. Een segment kan bijvoorbeeld nieuwe bezoekers zijn, maar ook alleen het betaalde zoekverkeer. Op die manier kan je een onderscheid maken tussen de verschillende bezoekers. Stel dat jij het bijvoorbeeld interessant  vindt om te weten hoeveel terugkerende bezoekers een aankoop hebben gedaan, dan kan je dat aan de hand van een segment analyseren. Hieronder vind je aantal segmenten.

3

Naast de bovenstaande punten die ik besproken heb, zijn er nog een aantal interessante mogelijkheden met het doelproces in Google Analytics. Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt analyseren en op basis daarvan ga je een segment en een dimensie maken. Mocht je naar aanleiding van deze blogpost nog vragen hebben, neem dan gerust contact op of laat een reactie achter!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie