Geschreven door Barend Goes op

Contentmarketing, een term die je misschien steeds vaker leest of hoort. Maar wat is het eigenlijk en hoe zet je het succesvol in voor jouw bedrijf? Contentmarketing is simpel gezegd het inzetten, creëren en verspreiden van content met een doel wat direct of indirect ten goede komt aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Pfoe, een hele mond vol! Veel bedrijven zijn in meer of mindere mate al met content bezig. Mede omdat het maken en verspreiden van content steeds makkelijker wordt. Denk maar aan kwalitatieve foto’s en filmpjes maken met je mobiel of het opstarten van een blog.

De laatste jaren is een ware ‘war for attention’ ontstaan. Bedrijven concurreren met elkaar om een paar seconden aandacht van de consument te kunnen vangen. Laat je hierdoor niet weerhouden, want contentmarketing is leuk! In deze blog geven we je daarom drie tips, zodat je straks precies weet hoe jouw content de aandacht krijgt die het verdient.

Wat is content?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat content nou precies is. Content omvat alle vormen en middelen waarmee een persoon of organisatie zijn of haar verhaal kan vertellen. Dit kunnen bijvoorbeeld video’s, blogposts, tweets, foto’s of infographics zijn. Maar een artikel in een krant of tijdschrift behoort ook zeker tot content, want laten we offline content niet vergeten.

Hoe zorg je ervoor dat jouw content de aandacht krijgt die het verdient? Dus dat jouw content niet bedolven raakt onder de overload aan content die op dit moment wordt aangeboden. Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Wees relevant. Dit doe je door de focus te verleggen.

 

Contentmarketing tip 1: Het gaat niet om jou

Wat veel bedrijven doen bij het creëren van content is laten zien wat zij zelf belangrijk vinden. Of nog erger, waar zij goed in zijn. Terwijl consumenten in veel gevallen jouw bedrijf helemaal niet kennen en dus ook niet interessant vinden. Stel je voor dat jij iemand op straat tegenkomt die je niet kent, die jou spontaan begint te vertellen wat hij belangrijk vindt en waar hij allemaal supergoed in is. Dikke kans dat jij dan het liefst zo snel mogelijk wilt doorlopen. Focus je dus op wat je doelgroep wil weten, wat er speelt en wat zij interessant vinden.

Maar hoe kom je er achter wat jouw doelgroep graag ziet en wat zij interessant vinden? Begin bij het in kaart brengen van je doelgroep. Wie zijn het? Wat vinden ze belangrijk? Wat frustreert of irriteert hen? Deze antwoorden moet je natuurlijk niet zelf gaan bedenken. Als het goed is bestaat je doelgroep uit personen die je letterlijk deze vragen kunt stellen. De antwoorden vat je samen in een persona. Een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van een fictieve persoon die jouw doelgroep typeert. Onthoud, dit is dé persoon waar je het allemaal voor doet. Lees meer over je doelgroep binnen contentmarkting in de blog van contentspecialist Tessa.

 

Contentmarketing tip 2: Leef je in de doelgroep in

De volgende stap is het bepalen van een onderwerp. Bedenk ook hierbij weer: vindt mijn doelgroep dit interessant? Een mooi voorbeeld is een klant van Zeo die motorkleding verkoopt. Zij maken inmiddels content rondom het halen van je motorrijbewijs. Wees dus niet bang voor lange termijn relevantie. Begin met het bepalen wat jouw doelgroep interessant vindt of waar zij mee zitten met betrekking tot jouw producten of diensten. Vervolgens kan je tools als Google Trends gebruiken om er achter te komen hoeveel er op welk onderwerp onine wordt gezocht. Een andere leuke tool is de Issuekalender. Hier staat niet alleen wanneer het Valentijnsdag is, maar ook Nationale Pannenkoeken of Warme truien-dag zijn hierin opgenomen. Probeer ook hier weer altijd de relevantie met jouw doelgroep en jouw producten op te zoeken.

Volgende week legt Sophie van Hal uit hoe je een doelgroep karakteriseert aan de hand van een persona.

Tijdens het bepalen van het onderwerp is het belangrijk dat je bedenkt vanuit welke emotie er naar het onderwerp wordt gezocht. In het voorbeeld van de motorkleding kan een emotie bijvoorbeeld nieuwsgierigheid zijn (‘Welke jas is in welke seizoen geschikt’). Of een trots gevoel, wanneer je uit Noord-Holland komt (‘De mooiste motorroutes in Noord-Holland’). Bedenk dus bij de onderwerpen vanuit welke emotie jouw doelgroep hiernaar op zoek is. Dat geeft je tevens houvast bij het creëren van de content.

 

 

 

Contentmarketing tip 3: Vertel het op ‘hun’ manier

De volgende stap is het bepalen van de contentvorm. Dit is een belangrijke beslissing, want dit bepaalt uiteindelijk hoe je iets gaat brengen aan je doelgroep. In het voorbeeld van de motorroutes kunnen bijvoorbeeld video’s in combinatie met visuele kaarten een goede vorm zijn. Er zijn oneindig veel vormen voor de creatie van content, maar belangrijkste is dat je kiest voor de vorm(en) die het verhaal het beste uitdraagt. Kies niet voor de vorm die het makkelijkst of het goedkoopst is.

De laatste stap is natuurlijk het creëren van de content. Hou ook tijdens dit proces je doelgroep in het achterhoofd en vraag je constant af of de content interessant en relevant is voor jouw doelgroep. Heb je vragen over contentmarketing? Of wil je hulp bij het opzetten van een contentstrategie, neem dan gerust contact op met Zeo.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie