Geschreven door sjoerd op

Als 4ejaars student Commerciële Economie loopt ik sinds drie weken stage bij Zeo Webmarketing. In de drie weken dat ik hier werkzaam ben, heb ik gemerkt dat Zeo een heel open bedrijf is (zowel letterlijk als figuurlijk) met enthousiaste werknemers. Alle collega’s staan ijverig klaar om mij wat bij te leren, wat erg leerzaam is en waardoor ik me niet hoef te vervelen!

Vanaf de eerste dag werd ik direct aan het werk gezet en lag er al een goede planning klaar. Naast verschillende werkzaamheden zat daar ook voor een deel studie bij voor het Adwords examen. Dit examen is een vereiste van Zeo om stagiairs theoretische kennis te geven over (het adverteren op) Google. Hierin worden de basistechnieken en kennis van het adverteren beschreven met de bijbehorende regels en feiten.

Dus zo zat ik de eerste week van stage te studeren, net zoals ik al drie jaar op school doe. Niet dat ik zal klagen want de stof die ik las interesseert me, ik kreeg tijd om hier goed voor te leren en mijn collega’s hielpen me enorm. De tijd die ik ervoor had was twee weken dan zou het grote examen afgenomen worden. Groot was het examen ook wel: 120 vragen, gelukkig wel meerkeuze in een tijdbestek van 2 uur. Na een snelle hoofdrekensom kwam ik erachter dat je ongeveer 1 minuut per vraag had.

De studie had die week zeker hoge prioriteit maar er kwam toch nog een spoedklusje tussen. Nog geen twee weken aan het werk en er worden al spoedklusjes overhandigd, dat geeft wel aan hoe een stagiair hier goed mee kan draaien in het bedrijf. Maar voordat ik met accounts mocht werken, moest het examen wel succesvol afgesloten worden. De norm hiervoor ligt iets anders dan de meeste examens, je bent namelijk bij 85% van de 120 vragen correct pas geslaagd.

Vrijdagochtend stond dit geplant, die donderdagavond nog flink zitten studeren maar niet te veel zodat ik nog op tijd naar bed kon om de volgende dag fris en fruitig dat examen te maken. Op vrijdag 11 februari was het dan zo zover, ’s ochtends nog even snel iets doornemen (ik blijf toch een student) en beginnen maar!

Het begin van het examen was het erg pittig en dan bedoel ik ook ?cht het begin. Het opzoeken waar je het examen kan doen en er te komen. Uitloggen, site doornemen, aanmelden, inloggen, examen zoeken, examen kopen, regels lezen en dan als je denkt dat je alles gehad heb, begint het pas. De klok loopt 119 minuten en 59 seconden.

De eerste vragen gaan lastig, mede doordat ik nog iets gespannen ben. Ik merk dat ik te vaak naar die klok kijk en automatisch ga uitrekenen of ik het wel ga redden. Gaandeweg merk ik dat tijd een van de weinige dingen is waar ik me zorgen om hoef te maken. De vragen goed lezen, is net iets belangrijker. Het verschil in vragen is erg groot: 50% klik je gelijk door en de rest is goed lezen en overwegen. Om me goed te concentreren had ik een muziekje aangezet: een korte loop met een heerlijk ritme (nummer op aanvraag beschikbaar).

Na een zenuwslopende 2 uur was het dan eindelijk klaar en ? geslaagd! Precies de 112 vragen goed die nodig zijn (85%) in school termen zou dat uitkomen op een 5,5. Het examen ‘basisbeginselen van adverteren met Google’ is nu succesvol afgerond. Ik ben nog geen Google Advertising expert er zijn namelijk nog drie geavanceerde examens: ‘adverteren in het zoeknetwerk’, ‘weergaveadvertenties’ en ‘rapportage en analyse’.

Ik wil bij dezen graag mijn collega’s bedanken voor de hulp bij het leren voor het examen, met name Mariska, Judith en Myra. De basis is er en nu kan het echt werk bij Zeo webmarketing beginnen. Ik heb er zin in!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie