Geschreven door jarno op

Wat maakt dynamische remarketing anders dan normale remarketing en wat is de meerwaarde voor webshops? Voordat we hier antwoord op kunnen geven moeten we natuurlijk eerst weten wat er verstaan wordt onder ‘normale’ remarketing. Remarketing bij Google is het laten zien van een boodschap aan personen die in het verleden op je website zijn geweest. Dit is een standaard boodschap die je aan al je bezoekers kan laten zien. Dynamische remarketing gaat een stapje verder. Bij dynamische remarketing laat je een op maat gemaakte boodschap zien aan je bezoeker die een specifiek product in het verleden heeft bekeken. Dit biedt veel mogelijkheden voor webshops!

Hoe werkt dynamische remarketing?

Wanneer je voor het eerst een dynamische remarketing campagne opzet, krijg je van AdWords een tag. Deze tag heeft aangepaste parameters die een aantal onderdelen kunnen uitlezen van de pagina, zoals een product-id. Deze tag moet je op elke pagina plaatsen. Wanneer een bezoeker nu op de site komt, voegt de tag deze persoon toe aan een remarketinglijst die gekoppeld is aan het product-id. Op deze manier kan een bezoeker later op een website die aangesloten is op het Google Display Netwerk je advertentie te zien krijgen.

Dynamsche remarketing

Hoe weet Google welk product er getoond moet worden?

Google kan aan de hand van het product-id de afbeelding, naam en de prijs uit het Google Merchant Center-account halen. Het Google Merchant Center account is een tool van Google waarin je al je producten kunt zetten. Het Google Merchant account gebruik je ook voor het instellen van Google Shopping.

Hoe maak je nu een advertentie die vertoond kan worden?

Google AdWords heeft een handige tool gemaakt waarbij je een aantal onderdelen in kan stellen waarmee AdWordsde banners zelf genereert. Er zijn verschillende lay-outs beschikbaar waar een, twee, vier of zes producten in één advertentie worden getoond en dat allemaal automatisch in de verschillende advertentieformaten.

Onderdelen die je zelf kunt aangeven:

  • Logo
  • Kleur combinatie
  • Format
  • Boodschap in de velden en knoppen

Voordelen:

  • Snel opgezet
  • Makkelijk in te stellen
  • Makkelijk aan te passen

Nadelen

  • Je zit vast aan een opmaak van Google
  • Je kunt het lastig optimaliseren wanneer je er geen verstand van hebt
  • Je weet niet welke producten er getoond zijn

Zoals je ziet is er veel mogelijk, maar er kan nog veel meer uitgehaald worden wanneer je er ook tijd en kennis in stopt. Mocht je vastlopen en je weet even niet wat je eraan kan doen, neem dan contact op met een van onze specialisten om hierover te sparren!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie