Geschreven door Mariska van den Berg op

Als Internet Marketeer ben je dagelijks bezig met Google Adwords campagnes. Met regelmaat komt Google met nieuwe functionaliteiten voor Adwords. Enige tijd geleden is de interface geheel vernieuwd en zijn er een aantal handige functies toegevoegd. Google maakt het beheer van Adwords campagnes voor een Internet Marketeer met deze functies niet alleen makkelijker, maar ook nog leuker.

Bart Simpson Google Training

Bron

Met de functie waar ik op doel, kun je met een druk op de knop de echte zoekopdrachten zien die de advertentie in je Adwords campagne hebben geactiveerd. Dit werkt in het kort als volgt: de woorden die in je campagne staan activeren een advertentie zodra erop gezocht wordt. Deze advertentie wordt daarnaast zichtbaar op het moment dat er op varianten van deze zoekwoorden of (verkeerde) spellingvarianten wordt gezocht. Dit zijn de zogenaamde “echte” zoekopdrachten.

Je kon voorheen deze “echte zoekopdrachten” al terugvinden als je een extra Google Analytics account met een aantal filters aanmaakte. Echter, dat was extra werk en enigszins omslachtig. Doordat Google de functie nu rechtstreeks in Adwords campagnes heeft opgenomen, is het een beheertool die door de Internet Marketeer steeds intensiever wordt gebruikt. Niet alleen om woorden en combinaties uit te sluiten (uitsluitingswoorden) waar je niet op gevonden wilt worden en niet voor wilt betalen, maar ook om zoekwoordcombinaties aan de campagne toe te voegen waar je zelf nog niet op was gekomen.

Het grappige van deze functie is dat je precies weet wanneer een collega Internet Marketeer bezig is met het toevoegen van uitsluitingswoorden aan een Adwords campagne. Ineens komt er een lachsalvo uit een hoek van het kantoor en krijg je al gauw te horen welke echte zoekopdrachten zo op de lachspieren werken. Er komen zoekwoordcombinaties en spellingvarianten voorbij die je niet verzint. Een paar voorbeelden:

  • In een Adwords campagne voor een lingerie website: “sexy botten”.
  • In een campagne voor snellezen: “sneeleezen”.
  • In een campagne voor fotoalbums: “gratis fotoalbum douwlooden”
  • In een campagne voor een matchingsite voor zzp’ers en opdrachtgevers: “Surinamer zoekt online werk”
  • In een campagne voor lasersnijden: “lasertechniek voor donkere mensen”
  • In een campagne voor waterkoelers: “watermachine”

Google Zoekopdracht

Daarnaast komt het regelmatig voor dat hele verhalen in de zoekmachine worden ingevoerd zoals: “Google ik zoek iemand die me helpt om te stoppen met roken?” of “Google, waar kan ik in de omgeving Den Haag een winkel vinden die producten heeft op het gebied van afvallen?” Google als alwetend orakel. Dat zijn nu kleine dingen die het werk van een Internet Marketeer zo leuk maken!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Echte zoekopdrachten in Adwords campagnes

  1. Dat is inderdaad erg handig. En direct ook handig te gebruiken voor je negatives.

Geef een reactie