Geschreven door Mariska van den Berg op

Deze blogpost geeft je meer inzicht in adwords zelf beheren, of adwords uitbesteden. Het succes van Google is voornamelijk te danken aan hun filosofie: de gebruiker staat centraal. Alle programma’s die uit de koker van deze gigant komen stellen de gebruiker voorop. De zoekmachine, maar ook programma’s als YouTube, Blogger en Google docs. Het uiteindelijke doel is: zoveel mogelijk gebruikers bereiken om uiteindelijk te verdienen aan de advertentie-inkomsten.

Logo Lego

Deze advertentie-inkomsten komen bij Google voor 97% uit Adwords. Dit zeer efficiënte marketingmiddel kent wereldwijd ruim 1,5 miljoen adverteerders, wat Google zo’n 6 Miljard per kwartaal oplevert. Het geheim achter Zoekmachine Adverteren is weer: de gebruiker staat centraal.

Adwords is zeer eenvoudig op te zetten. Met een enkele klik heb je een account aangemaakt en kan je starten met het opzetten van een campagne. Je vult je gegevens in en geeft aan hoe je wilt betalen. Daarna stel je een dagbudget in, bepaal je zoekwoorden, schrijf je een mooie advertentie en… Je staat online!

Maar dan komt het: beheer van de campagne. Wil je het optimale uit je Adwords campagne halen dan moet je er veel tijd, aandacht en liefde aan geven. Anders kan het wel eens een dure grap worden. De advertenties genereren namelijk bezoekers waarvoor je betaalt. Als je advertentiegroepen niet de juiste zoekwoorden of advertentieteksten bevatten, dan genereer je bezoekers die niet doen wat jij van hen verlangt.

Het is daarom goed om na te denken of je zelf een campagne op wilt zetten en beheren of dat je AdWords beter kunt uitbesteden voor een optimaal resultaat. Om te bepalen welke optie het beste voor je werkt is het van belang om jezelf de volgende vragen te stellen:

Heb ik tijd voor het beheer van een Adwords campagne?

Het beheer van een goede Adwords campagne kost veel tijd. Het blijft niet bij het online zetten van de campagne om daarna achterover te zitten en te wachten op relevante bezoekers. Het zoekgedrag van consumenten verandert, de vraag verandert en de concurrentie verandert. Daarnaast zit Google ook niet stil. Er worden regelmatig aanpassingen in het systeem gedaan die de resultaten flink kunnen beïnvloeden. Het kost tijd om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Zorg ervoor dat je die tijd hebt!

Heb ik voldoende inzicht in Adwords?

Hoeveel je per dag wilt investeren in je campagne is natuurlijk afhankelijk van je rendement. Het meest optimale rendement behaal je door de campagne constant te optimaliseren. En dat is niet zo makkelijk. Moet ik zoekwoorden breed, zinsdeel of exact inzetten? Sluiten de advertentieteksten wel aan bij mijn zoekwoorden en de inhoud van de bestemmingspagina? Moet ik het bod per klik verhogen of verlagen? Leveren de huidige posities de meeste conversies op? Et cetera. Het aanpassen van de ene variabele is van invloed op de andere variabele. Zorg er dus voor dat je inzicht hebt in het product!

Is het rendement van de Adwords campagne naar wens?

Is de respons op de advertentie(s) minimaal, vallen de gestelde doelen tegen en zie je de maandelijkse facturen van Google met lede ogen aan? Bedenk goed of je het maximale rendement uit je campagne haalt.

Uitbesteden

Google Adwords logoAls je bovenstaande vragen met nee beantwoordt of je twijfelt, dan is het verstandig om na te denken over het uitbesteden van je Google Adwords campagne. Dit betaalt zich vaak terug omdat je minder kosten maakt voor meer rendement. Als je eenmaal hebt besloten om Adwords uit te besteden, zorg er dan voor dat je in zee gaat met een door Google gecertificeerde partij. Bedrijven die een Google Adwords Qualified Company zijn, worden door Google erkent als expert en zijn doorgaans dus vakkundig en betrouwbaar. Deze bedrijven zorgen er voor dat je campagne efficiënt wordt opgebouwd of weer goed op de rails wordt gezet. Dit resulteert in lagere kosten-per-klik, een hogere kwaliteit van bezoekers en betere vertoningen van advertenties.

Zelf doen?

Heb je de tijd, maar mis je inzicht in Google Adwords? Dan is het wenselijk om door een expert in zoekmachinemarketing geadviseerd te worden. Daarom biedt ZEO Webmarketing ook kennissessies Zoekmachinemarketing waarin de basisbeginselen van Adwords en zoekmachine optimalisatie worden behandeld. Daarnaast biedt ZEO consultancy uren, waarin wij je kunnen bijstaan in het opzetten en/of optimalisatie van je campagne.

Handleiding

Om je alvast wat handvatten te bieden heeft ZEO een handleiding ontwikkeld om je Adwords campagne op te zetten en/of te optimaliseren. Deze kun je hier gratis downloaden: Het geheim van Adwords succes?

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie