Geschreven door Jordy op

Bij Zeo bouwen wij al jaren mooie en goed vindbare websites en webshops. De websites bouwen wij in een zelf ontwikkeld CMS. Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuw CMS. Dit systeem zet de trend van het huidige CMS voort. Dat wil zeggen dat het net als het huidige systeem zeer gebruikersvriendelijk is en de KISS (Keep it simple, Stupid!) regel volgt. Een belangrijke toevoeging aan het nieuwe CMS is dat we de gebruikers ervan meer vrijheid geven op het gebied van beheer.

Meer vrijheid komt meestal ook met meer verantwoordelijkheid, maar in dit geval niet. We zorgen er namelijk voor dat de gebruiker weliswaar veel vrijheid heeft in het regelen en aanpassen van onderdelen op zijn website, maar maken het onmogelijk dat de gebruiker fouten begaat die het correct functioneren van zijn website in gevaar brengen. Op deze manier bereiken we maximale aanpasbaarheid met een minimaal risico!

De uitleg van het gehele nieuwe CMS met al haar mogelijkheden gaat buiten de strekking van dit artikel. Daarom zal ik enkele onderdelen uitlichten die bijdragen aan een duidelijke, overzichtelijke en gebruikersvriendelijke manier van het beheren van een website.

Mappenstructuur

In het nieuwe CMS is het voor gebruikers mogelijk om de inhoud van de website te beheren op ongeveer dezelfde manier waarop je binnen een besturingssysteem de mappenstructuur kunt beheren. Een pagina kan dus verschillende subpagina’s hebben en kan zelf ook onder een andere pagina hangen in een boomstructuur. Dit principe wordt duidelijker in de figuur hiernaast.

Onder de pagina “artikeloverzicht” valt bijvoorbeeld een “opdrachten” pagina. Onder de “opdrachten” pagina vallen vervolgens weer de pagina’s “opdracht1” en “opdracht2”. Op deze manier kan de gebruiker verschillende pagina’s aanmaken en beheren.

Pagina typen

Op basis van de informatie over de website die we voor de klant ontwikkelen bepalen we in overleg met de klant welke verschillende pagina soorten er nodig zijn binnen de website. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • welkomstpagina
  • overzichtspagina
  • nieuwsoverzicht
  • contactpagina

Velden

Bij iedere pagina horen specifieke invoer velden, welke we ook gezamenlijk met de klant bepalen. Deze velden dient de gebruiker van het CMS in te vullen bij het aanmaken van de nieuwe pagina. In het geval van een welkomstpagina zouden dit bijvoorbeeld de volgende velden kunnen zijn:

  • Titel
  • “Welkom” tekst

Veld typen

De velden kunnen van een bepaald type zijn. In bovengenoemd voorbeeld van een welkomstpagina is het veld “titel” bijvoorbeeld van type “tekst” en het veld “welkomst tekst” van het type “editor”. Wanneer de gebruiker een nieuwe welkomstpagina aan maakt dan zal deze onderstaand formulier te zien krijgen:

Aangezien het veld “titel” van het type “tekst” is, kan de gebruiker hier een gewone tekst opgeven. Het veld “welkom” tekst is van het type “editor”. Vandaar dat voor het bewerken van dit veld een editor verschijnt. De gebruiker kan m.b.v. deze editor allerlei standaard zaken bewerken. Zie het bovenstaande figuur voor een aantal voorbeelden hiervan.

Op deze manier zijn er talloze andere veld typen, waardoor de gebruikers ieder type pagina op gepaste wijze kunnen opmaken.

Enkele voordelen op een rij

  • Met minimale kennis van techniek (enkel basis computergebruik) bepaalt de gebruiker zelf wat de inhoud van zijn website is. Ook kan hij zelf bepalen op welke plaats de pagina’s op de website komen te staan.
  • De klant kan zowel de inhoud van zijn pagina’s als de plaatsing van de pagina’s op de website beheren middels een mappenstructuur, zoals hij dit al gewend is binnen zijn besturingssysteem. Alle functies zoals kopiëren, knippen, plakken, slepen, naam wijzigen komen overeen.
  • Samen met de klant bepalen we welke pagina soorten en bijbehorende velden benodigd zijn voor de website. Op deze manier wordt het beheer van de website aangepast aan de inhoud en wordt iedere website afgestemd op de specifieke wensen van de klant.

Zelf aan de slag

Bij de oplevering van de uiteindelijke website met CMS verzorgen wij een aparte training, zodat de gebruikers optimaal gebruik kunnen maken van alle mogelijkheden van het CMS. De gebruiker heeft na deze training voldoende vaardigheden om zelf aan de slag te gaan. Op deze manier geven wij onze klanten maximale controle over de inhoud van hun eigen website.

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen in de ontwikkeling van een nieuwe website of webshop? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of het telefoonnummer 030 711 55 55.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Een nieuw CMS voor Zeo webmarketing

  1. Blondie schreef:

    It’s really great that people are sharing this inorfatmion.

Geef een reactie