Geschreven door janwillem op

Remarketing is een krachtig middel wat adverteerders vaak verkeerd inzetten. Hierdoor komt remarketing helaas regelmatig slecht in het nieuws. Maar wat is remarketing eigenlijk? Met remarketing bereik je mensen die wel op je website zijn geweest, maar het gewenste doel niet hebben bereikt. In dit artikel leg ik uit hoe je een remarketing campagne opzet en hoe je de juiste doelgroep target vanuit Google Analytics.

Voordat ik de praktische toepassing toelicht is het goed om de essentie van remarketing uit te leggen. Remarketing verhoogt de effectiviteit van je online marketing campagnes aanzienlijk, door je websitebezoekers een speciale advertentie te tonen ná hun websitebezoek. In deze advertentie benoem je extra USP’s of acties die de bezoeker eerder nog niet gezien had. Daarmee is remarketing de perfecte tool om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken met een unieke boodschap.

Lang niet iedere bezoeker in je webshop converteert direct naar een aankoop. Iemand kan besluiten verder onderzoek te doen of de aankoop uit te stellen. Uitstel betekent niet automatisch afstel. Door gericht te targeten op deze niet-converterende bezoeker trigger je hem zijn aankoop alsnog af te ronden. Google Analytics is daarin het perfecte hulpmiddel.

Een remarketing campagne opzetten

Je start een remarketing campagne in Google Adwords. In jouw Adwords account maak je een nieuwe campagne aan en stel je deze in op remarketing. Vervolgens genereert Google een remarketing code die je op jouw website moet plaatsen. Zorg vervolgens dat jouw Analytics account gekoppeld is aan je Adwords account. Vanaf dat moment begint de grootste uitdaging: de juiste doelgroep targeten binnen een remarketing lijst met de juiste boodschap.

Remarketing lijsten maken vanuit Analytics

Het is binnen Google Adwords mogelijk om mensen te targeten in een remarketing lijst. Dit is echter soms nog lastig in te stellen. Google Analytics biedt daarin een uitstekend gebruiksvriendelijk alternatief. Vanuit Google Analytics maak je lijsten op basis van meer dan 250 Google Analytics-statistieken.

remarketing analytics_1

Log in bij Google Analytics om te starten. Vervolgens ga je naar het beheerdersgedeelte en klik je op Remarketing. Hier heb je de keuze uit Doelgroepen of Dynamische Kenmerken. Maak in dit gedeelte getargete lijsten op basis van o.a. duur van bezoek, weergegeven pagina’s, locaties en voltooide doelen.

Target op basis van demografie

Voordat je besluit een groep te targeten is het belangrijk om inzicht te hebben in jouw gewenste doelgroep.

Voorbeeld: Je verkoopt  sportartikelen. Je wilt een tijdelijke salesactie inzetten waarbij je wilt richten op mannen tussen de 25 en 34. Omdat je een fysieke winkel hebt in Utrecht wil je vooral deze regio bereiken. Hoe target je deze potentiële bezoekers?

Klik in het Remarketing gedeelte van Google Analytics op Nieuwe doelgroep toevoegen. Vervolgens klik je op het potloodje bij Doelgroep definiëren en ga je naar het tabblad Demografische gegevens. Vink hier de gegevens aan zoals in onderstaande afbeelding.
remarketing via google analytics

Natuurlijk is demografie niet de enige targeting mogelijkheid. Ik bespreek de belangrijkste targeting mogelijkheden.

Target op basis van gedrag

Bezoekers die na 3 seconden afhaken op jouw website zijn waarschijnlijk niet geïnteresseerd in je product. Het heeft dan ook geen zin om deze groep opnieuw te targeten. Veel interessanter is het om bezoekers die lang op jouw website zijn te achterhalen. Blijkbaar is deze groep geïnteresseerd, maar heeft iets hun weerhouden de aankoop te doen. Kies er bijvoorbeeld voor om bezoekers te targeten die minimaal 2 minuten in jouw webshop zijn en minimaal 4 pagina’s bezoeken per sessie. Biedt deze doelgroep een laagdrempelig doel aan, bijvoorbeeld een inschrijving voor de nieuwsbrief. Hiermee push je niet naar een verkoop maar heb je toch een verbinding met je potentiële klant gemaakt.

Target op verkeersbron

Gebruik je in jouw emailcampagne een tijdelijke salesactie? Dan wil je deze actie graag nog een keer bij deze bezoekers onder de aandacht brengen. Target daarom op de verkeersbron email en op basis van de datum van eerste sessie. Heb je de nieuwsbrief op 1 januari verstuurd? Dan wil je alleen emailbezoekers targeten die vanaf 1 januari op je website zijn geweest.

Vergeet herhaalaankopen niet

Veel remarketing lijsten zijn gebaseerd op bezoekers die geen aankoop hebben gedaan na hun bezoek. Terecht, want dit zijn gemiste kansen. Maar minstens net zo belangrijk is om bezoekers die wel tot aankoop zijn overgaan opnieuw te targeten. Dit zijn mensen die al bekend en vertrouwd zijn met je merk en dus sneller bereid zijn tot (herhaal)aankoop over te gaan. Target deze mensen op basis van E-commerce gegevens.

Voorbeeld: Je verkoopt Pandora armbandjes. Je wilt mensen die deze aankoop hebben gedaan opnieuw targeten om bedeltjes voor aan de armband te laten zien. Target deze groep converteerders drie maanden na hun aankoop waarin je met je banner deze productcategorie laat zien.

Ik heb een aantal targeting mogelijkheden uitgelicht, maar je kunt nog veel meer keuzes maken.  Verdiep je een halfuurtje in de mogelijkheid van Remarketing via Google Analytics en je zult zien dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Een greep uit de verdere targeting mogelijkheden:

  • Uitstappagina
  • Adwords campagne
  • Merk van het mobiel apparaat
  • Tijdstip
  • Product verwijderd uit winkelwagen
  • Productopbrengst
  • Zoekdiepte

Breng je belangrijkste doelgroep in kaart en blijf je remarketinglijsten optimaliseren. Denk logisch na over effectieve remarketing advertenties. Welke boodschap wil je communiceren en op welk moment wil je deze boodschap laten zien? En past de boodschap bij de doelgroep die je target?  Door hier vooraf goed over na te denken zet je remarketing effectief in bovenop je huidige Adwords of Display campagnes!

Wil je advies over het inzetten en optimaliseren van remarketing? Of heb je andere uitdagingen waarbij je de hulp van specialisten kan gebruiken? Neem dan eens contact met ons op via info@zeo.nl of 030 711 5555.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie