Geschreven door jory op

Kort geleden zijn de advertenties aan de rechterkant binnen Google al verdwenen. Hiervoor in de plaats is een extra, vierde advertentiepositie boven de vouw gecreëerd. De exacte reden waarom dit is gedaan was toen nog niet bekend maar nu zijn we er zeker van. Google wil Google Shopping advertenties meer ruimte geven. Maar niet alleen de Shoppings ads krijgen meer ruimte. Het is nu ook officieel bekend dat de tekstadvertenties flink groter worden. Deze grotere tekstadvertenties worden ook wel expanded text ads genoemd.

Wat verandert er precies aan de advertenties?

De belangrijkste wijzigingen zitten uiteraard in de grootte van de advertentie. Hieronder hebben we de belangrijkste nieuwe specificaties opgesomd:

  • De lengte van de titel was voorheen maximaal 25 karakters, dit wordt vergroot naar 30 karakters.
  • De huidige lengte van de omschrijving is nu 2 keer 35 tekens (twee losse regels). Dit wordt vergroot naar één grote beschrijving met een grootte van 80 karakters.
  • De zichtbare url kon altijd zelf samengesteld worden. Bij de nieuwe expanded text ads is dit niet meer het geval. De zichtbare url wordt uit de uiteindelijke url gehaald. Het gedeelte achter de slash kan nog wel aangepast worden.

Waarom komen er expanded text ads?

Nu vraag je je natuurlijk af, waarom veranderen ze de grootte van de advertenties? Het idee achter de expanded text ads is dat deze advertenties relevanter zijn voor de zoeker. Doordat er meer tekst in staat, wordt de zoeker voorzien van meer relevantie informatie om een besluit te maken.Expanded text ads

Welke verandering brengen expanded text ads nog meer met zich mee?

Volgens Google kunnen we een stijging van de click through rate (CTR) van 20% verwachten. Wat natuurlijk goed nieuws is. Wij verwachten dat het net als de vorige update (advertenties weg uit de rechterkant) gaat zorgen voor een grotere concurrentie, hogere kosten per klik maar wel een veel hogere relevantie!

De grotere advertenties hebben natuurlijk ook invloed op de ruimte van de organische zoekresultaten. Door minder ruimte voor de organische zoekresultaten zal het nog belangrijker zijn om een hoge positie te behalen.

(Update) Standaard tekstadvertenties niet meer ondersteund

25-11-2016 redactie Zeo

Google heeft aangekondigd per 31 januari 2017 geen standaard tekstadvertenties meer te ondersteunen. Dat betekent dat je er geen nieuwe meer van kunt aanmaken. De bestaande worden nog wel getoond maar je kunt ze niet meer wijzigen.

Voor meer informatie over deze update of de effecten ervan, bel gerust even naar 030 711 5555 of vraag ons je te helpen.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie