Geschreven door sjoerd op

Er zijn verschillende mogelijkheden om experimenten binnen je website of webshop te monitoren. Sinds vorig jaar zomer is A/B testen volledig geïntegreerd in Google Analytics en eenvoudig in te stellen. Dit worden ‘experimenten’ genoemd. In deze blogpost leg ik uit hoe je zelf eenvoudig een experiment kunt instellen.

A/B testen klinkt alsof het een heel moeilijk proces en erg tijdrovend is, waardoor veel mensen huiverig zijn om er tijd in te steken.Terwijl dit voor elke website handig is om mee aan de slag te gaan. Het grote voordeel van de integratie in Google Analytics is het eenvoudig instellen van een experiment. De functie leidt je door een aantal stappen, die allemaal duidelijk gedefinieerd zijn.

Om een experiment via Google Analytics uit te laten voeren zorg je ervoor dat er bruikbare statistieken direct in Google Analytics  te zien zijn. Ik zal hier de stappen laten zien om zelf een experiment op te zetten.

Experiment Google Analytics stappenplan

Ga in Analytics naar het tabblad inhoud > experimenten. Vervolgens zie jexperiment - Google Analyticse de wizard verschijnen. Voordat je begint met het instellen van het experiment dien je de pagina URL op te geven die je wilt gebruiken. Vervolgens kom je terecht in onderstaand menu, dit is stap 1. Hierin geef je een naam aan het experiment en kan je tot vijf varianten aan pagina’s toevoegen die meedoen aan het experiment. LET OP: Iedere pagina dient een unieke URL te hebben. Dit is voor de meetbaarheid.

stap 1 - experiment
Stap 2 is het instellen van de opties van het experiment. Nadat je de verschillende pagina’s hebt opgegeven, is het tijd om deze opties te selecteren. In het menu is er een lijst met een aantal opties. Hierin stel je in welke doelen je wilt meten. Je wilt natuurlijk weten wat voor invloed de verschillende pagina’s op de conversies hebben. Mocht je nog geen doelen hebben ingesteld, doe dat dan direct. Doelen meten zorgt ervoor dat je inzichtelijk krijgt hoeveel bezoekers een bestelling plaatsen of een andere gewenste actie voltooien. Vervolgens moet je instellen hoeveel procent van je bezoekers naar de testpagina’s wordt doorgestuurd. Als het om een belangrijke pagina gaat, raad ik aan om een beperkte steekproef te houden. Experimenteer hiermee!

Stap 2 - Opties experiment

Code toevoegen Experiment Google Analytics

Stap 3 is het toevoegen van code aan de pagina’s. Je kunt ervoor kiezen om de code zelf toe te voegen. Vink dan deze optie aan en je krijgt direct de code. Mocht je het beheer van je website hebben uitbesteed dan kun je ervoor kiezen om de gegevens direct door te sturen naar je webmaster.

In stap 4 krijg je een overzicht te zien waarop je de instellingen terug ziet en je deze kunt controleren. Eerst controleert Analytics of de code op de pagina’s staat. Vervolgens kun je het experiment in gang zetten.

Ben jij al aan de slag gegaan met het testen in Google Analytics? En wil je de resultaten met ons delen? Plaats dan een reactie onder deze blogpost! Mocht je meer informatie willen hebben over het vindbaar maken van je website in zoekmachines neem dan contact via 030-711 55 55 of mail ons!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie