Geschreven door Eva Meeus op

‘Like dit bericht, tag de persoon die dit ook leuk zou vinden en maak kans op een…’. Dit soort berichten heb je vast weleens gezien op je Facebook tijdlijn. Misschien heb je dit zelf wel gebruikt om een product of actie onder de aandacht te brengen. Hoewel korte termijn, erg effectief. Het zorgt namelijk vaak voor een piek in het aantal likes en reacties,  en daardoor ook in het aantal bereikte mensen.

Vanaf nu gaat Facebook echter optreden tegen het vragen om likes en reacties. Waarom precies?

Gebruikservaring gaat voorop.

Het systeem van Facebook heeft het vragen om likes en reacties tot nu toe alleen maar aantrekkelijker gemaakt. Meer likes + meer reacties = groter bereik. Een simpele rekensom. Facebook gaat nu het systeem aanpassen waardoor dit soort berichten minder bereik zullen krijgen. Dit wordt door het platform inmiddels ‘engagement bait’ genoemd. Volgens de data van Facebook ervaren gebruikers engagement bait vaak als spam. Waardoor de gebruikservaring minder positief is.

Facebook zegt zelf dat deze wijziging is om een positieve gebruikservaring te creëren. Maar eigenlijk wil het platform gewoon dat gebruikers zo lang mogelijk op het platform blijven. Dat daardoor de gebruikservaring positief word is voor Facebook alleen maar fijn. Het geeft hun een extra reden om dit door te voeren.

Wat valt er onder engagement bait?

React baiting: Het vragen om een actie, bijvoorbeeld het liken als je het eens bent met een bericht.facebook engagement

Vote baiting: Het vragen om een like(duimpje), love(hartje), of één van de andere mogelijkheden.

Tag baiting: Hier wordt gevraagd vrienden te taggen in een bericht.

Comment baiting: Het vragen om een specifieke reactie.

Share baiting: Hier wordt gevraagd dat gebruikers berichten delen, om bijvoorbeeld kans te maken op een prijs.

Wat wil Facebook nog meer met deze verandering bereiken?

Zoals eerder gezegd, Facebook wil de gebruikerservaring zo positief mogelijk maken door oprechte content op de site te krijgen. Dat mensen niet overgehaald worden om te reageren. Maar dat zij zelf bepalen dat zij dat gaan doen. Allemaal door de kwaliteit van de content. Hier kan je natuurlijk je vragen bij stellen.

Facebook wil waarschijnlijk dat mensen gewoon méér gebruik maken van het platform.

Hoe speel ik in op deze verandering?

Engagement bait is een oplossing met de focus op de korte termijn. Wil je een duurzame relatie met je doelgroep ontwikkelen? Probeer dan echt content te gaan maken die op hun behoefte aansluit. Als je je content onderscheidend kan maken, en óók afwisselend. Dan zal je doelgroep uit zichzelf likes en reacties geven.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen over hoe jij je Facebook strategie kan optimaliseren? Of kan je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je content? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je hier graag mee!

 

| | | |

2 reacties op “Facebook nu actief tegen het vragen om likes en reacties

  1. Marjolein Koning schreef:

    Kun je nu nog wel winacties op Facebook zetten?

    1. Barend Goes schreef:

      Hallo Marjolein,

      Op dit moment zal dat inderdaad nog niet worden afgestraft door Facebook. Maar dat zal binnenkort wel gaan gebeuren. Wanneer dat precies is, is helaas (nog) niet bekend.

Geef een reactie