Geschreven door Timo Fleer op

Facebook verandert. De meest recente drastische verandering is de timeline die onlangs is toegevoegd. In 2012 zit er nog een belangrijke verandering aan te komen. Na een mislukt experiment met adverteren in het nieuwsoverzicht in 2006, gaat Facebook dit in 2012 opnieuw proberen.

Gesponsorde verslagen

Momenteel zijn advertenties van Facebook alleen nog zichtbaar in de rechterkolom van de website. Deze advertenties staan weergegeven links van de chatbalk. De mogelijkheid is aanwezig om deze ‘gesponsorde verslagen ‘ weg te klikken. Hierbij is het ook mogelijk om alle advertenties weer te geven.

Voorbeeld gesponsord verslag

Begin deze maand zal Facebook deze advertenties ook gaan plaatsen in het nieuwsoverzicht. Twitter is hier al eerder mee begonnen door ‘promoted tweets ‘ in de timeline te lanceren. LinkedIn heeft na verontwaardigde reacties van gebruikers de ‘social ads‘ zo aangepast dat profielfoto’s er niet meer in te zien waren.

Een gesponsord verslag in het nieuwsoverzicht. Bron: wearesocial.com

Voorzichtigheid bij de aanpak

Na de mislukte adverteeractie van Facebook in 2006, wordt in 2012 voorzichtiger omgegaan met de aanpak van gesponsorde verslagen. Volgens de nieuwsberichten op ‘Inside Facebook’ worden alleen gesponsorde verslagen van gebruikers getoond waarmee zij verbonden zijn. Wel zal het waarschijnlijk vaker dan één keer per dag gebeuren dat gebruikers deze verslagen in hun nieuwsoverzicht zien. De advertentie of website promotie zal anders te druk worden op de pagina. Eind december 2011 postte Facebook al een korte aankondiging die doorlinkt naar het advertentiebeleid van het bedrijf. Bekijk in onderstaand filmpje waarom Facebook het huidige advertentiebeleid heeft gekozen.

Volgens Facebook zijn advertenties op de website nodig om de site voor gebruikers gratis te houden. Waren deze inkomsten niet jaarlijks op te halen, dan was een aanmeldingsbedrag een reële optie geweest.

Conclusie

De timeline van Facebook heeft al voor de nodige kritiek gezorgd bij gebruikers met betrekking tot de overzichtelijkheid van de website. Het is dan ook maar de vraag in hoeverre de advertenties en het beleid positief ontvangen zullen worden. De ‘promoted tweets‘ die Twitter in de timelines van haar gebruikers is gaan plaatsen, hebben amper kritiek gekregen. Door actieve gebruikers werd dit echter wel verwacht als je de blogs erop naleest.

Wellicht zal deze verandering ook positief ontvangen worden door de gebruikers van Facebook. Men ziet immers alleen de gesponsorde verslagen die afkomstig zijn van vrienden. Nog even afwachten deze maand wat het effect is van deze verandering. Wat denken jullie?

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie